2010. február 8., hétfő

Napjaink fogyasztója


Az elmúlt néhány évtizedben az értékek, fogyasztói attitűdök sok tekintetben változtak, így a XXI. század küszöbén a vállalatoknak új típusú fogyasztókkal, s azoknak új igényeivel kell szembesülniük – nemzetközi és hazai színtéren egyaránt.
  • Az alapvető szükségletek kielégítettsége ma már többnyire természetes, így előtérbe kerülnek a magasabb szinteken lévő, nehezebben betölthető szükségletek
  • A társadalmi folyamatok átalakulnak, idővel az alapvető szükségletek közé tartozó dolgok tartalma és a kielégítettség érzetét keltő szintjük is megváltozik;

  • Előfordul, hogy egyes személyiségtípusok a magasabb szintű élmények vonzásában hajlandók eltekinteni bizonyos elemi szükségleteik kielégítésétől.
A jövő fogyasztóinak valószínűleg nem lesznek gyökeresen más szükségletei és fogyasztási indítékai, mint eddig, mindazonáltal nagyban megváltozik az egyes szükségleti szintek fontossági súlya, átalakulnak a kielégítettség ismérvei és fokmérői, valamint a hozzájuk kapcsolódó konkrét terméktartalom is.

A globalizáció hatása nemcsak a termelői, hanem a fogyasztói oldalon is könnyen tetten érhető. Nagyon hasonló trendeket, attitűd- és értékrendbeli változásokat figyelhetünk meg Ausztráliától Norvégiáig, az Egyesült Államoktól Közép-Kelet-Európáig – bár a mi régiónkban még mindig némi időbeli eltolódással számolhatunk.

Napjaink – de még inkább a jövő – fogyasztói reklámkritikus, felnőtt fogyasztók, akiknek megnyerése a marketing oldaláról komoly felkészültséget kíván.

A testközelbe vitt, változatos és rugalmas szükséglet-kielégítés igénye jellemzi őket, miközben a minőség alapvető követelménnyé válik a szemükben. A szabadidő, illetve az emberi kapcsolatok felértékelődése, fokozott megbecsülése az életminőség gyökeres átalakulásához vezet.



ALITERA Kft. próbavásárlás szolgáltatása
 A XXI. század sikeres vállalatai azok lesznek, akik kellő érzékenységgel, kreativitással, innovatív készséggel képesek kezelni ezeket a változásokat.

Egyik munkánk során, egy bolthálózat munkatársai számára tartottunk eladástechnikai, vevőkezelési, kommunikációs, közösséget építő, együttműködést és vezetői kompetenciát fejlesztő tréninget. Kiderült igen sok minden. Többek között az, hogy mit gondolnak az eladók a munkájukról, mikor gondolják azt, hogy jól bánnak a vevőkkel, és az is, hogy szerintük mi a reklamáció kezelés megfelelő módja.


ALITERA Kft. ügyfélkapcsolati tréning programja

A tréning nagy tanulságokkal szolgált a vezetőknek, tulajdonosoknak és a munkatársaknak egyaránt. A tréning kiértékelése után a tettek következtek.

Kiderült, hogy a vevők nehezen tudják megkülönböztetni az eladókat a többi a vásárlótól – a betérő látogatóból lesz a törzsvevő, miért tudná ki kicsoda -. Az eladók egy-egy kollekciót viselnek magukon, így szükségessé vált a névtáblák használata. Első lépés az ellenállás leküzdése volt, mert több dolgozó nem akarta a nevét adni a munkájához. Azért különösen érdekes, mert hiszen személyes értékesítést végeznek, tehát tökéletesen előértben vannak, a ruhát is magukon viselik, de a keresztnevüket nem akarták mindenkinek a tudtára adni, azaz mégsem azonosultak a munkájukkal teljes mértékben.

Sikerült elfogadtatni a névtáblát, kiemelve az előnyeit. A többség pár nap múlva büszkén viselte a névtáblákat néhány nap múlva, és nagyon értékelték a vevők, hogy immár személyesen megtalálhatják és megszólíthatják az eladójukat, aki végül is igen sok személyes titkot tud meg róluk a ruhapróbák alkalmával.

Kiderült, hogy bizony 3 lépés távolságot tartanak a vevőkkel szemben, nem igazán tudnak az igényeikről, inkább csak megérzésük van ezekről a dolgokról. Rendkívül fontos az ügyfelekkel való aktív kapcsolttartás, ezért a tanácsunkra sürgősen bevezették a törzsvásárlók nevének, email címének gyűjtését.

Valamint, ha nem volt adott méretben ruha, vagy valaki valamit szeretett volna rendelni valamit, annak a vevőnek is felvették az adatait. Utána telefonon, és e-mailben is értesítést küldtek, ha megérkezett a kívánt áru. Persze kiváló kapcsolt akciókkal további értékesítést is megvalósítottak, így jelentősen megnövelték a forgalmukat.

A Vevők pedig nagyon szívesen mentek el a boltba, és mivel egyre többen kértek öltözködési tanácsot, bővítették a szolgáltatásukat és stylist is érkezett a boltba. Mindig egy meghirdetett időpontban volt ott a boltban a törzsvásárlók legnagyobb örömére és megelégedettségére.

Ugye nem kérdés, hogy a közelben lévő fotós szinte megától jelentkezett, hogy felajánlja a kedvezményes fotók, saját „albumok” készítését!

A kirakatban egy-egy gyönyörű fotó a divatos városi vevőkről a legjobb interaktív reklám a boltnak, a stylistnak, és a fotósnak is! Ma már a közeli szórakozóhely kedvezményes belépőt ad annak, aki a boltban veszi a ruháit!

Bőven megérte a tréning, és az után követése. Persze az egész semmi sem ért volna, ha az eredmények kiértékelése után elmarad a javaslatok megvalósítása!


"A világ legtöbb fontos dolgát olyan emberek érték el, akik akkor is tovább próbálkoztak, amikor már semmi sem segített."
Dale Carnegie



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése