"Az építőipari vállalkozások 62%-ban az Interneten tájékozódik, jellemzően a gyártók és szakkereskedések honlapján, és a hírleveleket is gyakran áttekintik – derült ki az ALITERA Ügyfélkapcsolati Kft. kutatásából, melyet a Lambda Systeme Kft. építőanyag szakkereskedés megbízásából végeztek el 2011-ben."
Az építőipar helyzete 2011-ben
2011. decemberben a Népszabadság idézet a Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő friss felméréséből, mely szerint az építőipar, a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás, valamint a textilipar számít a legrizikósabb ágazatnak a cégek túlélési esélyeit illetően 2012-ben. Ezekben az ágazatokban a legmagasabb a bedőlési arány, azaz a fizetésképtelenségi eljárások (felszámolás, csőd) alá vont cégek aránya a szektorban dolgozó összes vállalkozáshoz képest.
Az építőipar stabilan vezeti a legnagyobb bedőlési aránnyal jellemezhető iparágak listáját, mivel százból 6,36 cég válik egy éven belül fizetésképtelenné a szektorban. 2011-ben durván nőtt a megindított végelszámolások száma, amikor a cégek saját maguk kérik a tevékenységük megszüntetését. A 2010-ben napi átlagban 33 vállalkozás fejezte be a működését, ez a mutató 2011-ben 52-re nőtt. Sajnos a fizetési fegyelem is tovább lazult, amíg tavaly 19 napos volt az átlagos csúszás, 2011-ben már 23 napot mértek a D&B szakértői.
Harc az építőanyag piacon
A piaci beszűküléssel párhuzamosan kapacitás többlet jelentkezett egyes gyártóknál, mert a korábbi évek folyamatosan növekedő eladásaira alapozva kapacitásnövelő beruházásokat végezett több gyártó is, azonban a beruházások éppen recessziós időszakra valósultak meg, ezzel tovább növekedett a kapacitásfeleslegük. Ezért 2009-ben a szigetelőanyagok áraiban jelentős árcsökkenés következett be, a gyártók többségénél elérte a 30%-40%-ot is.
2009 végére egyes nyugat-európai országok építőiparának stabilizálódása, az energetikai és petrokémiai iparágak elhalaszthatatlan beruházásai nyomán és néhány orosz és kazahsztáni projekt következtében a kapacitások lefedettsége újra a jövedelmezőségi szint fölé került.
A műanyaghabok piacán is jelentős kapacitásbővítés történt, több új gyár épült, illetve új gyártó sort állítottak fel, ill. modernizáltak a gyártók, éppen ezért ezen a piacon is kemény harcok folynak a gyártók között. A gépészeti és technológiai szálas szigetelőanyag piacon az átrendeződés tovább folytatódhat, és más gyártók is igyekeznek egy-egy „megüresedett” piaci szegmenset megtámadni.
Mindezek függvényében jól látható, hogy az építőipari anyagokkal foglalkozó szakkereskedés bizony komoly kihívásokkal találja szembe magát immár éveken keresztül, és a jövőre nézve is. Ezért is döntött úgy a Lambda Systeme Kft., hogy marketing tevékenységét kiterjeszti, és piackutatással kívánja megalapozni ügyfeleivel, potenciális partnereivel folytatott kommunikációját.
A kutatásról röviden
A kampány előkészítése
A Lambda Systeme Kft. marketing kampányát 2011-ben támogatta komplex marketing kampánnyal, amelyben több elemet egymásra építettünk, és a kampány időzítését az akciós katalógus megjelenéséhez igazítottuk. Az országos kampány során több mint 2000 építőiparral foglalkozó vállalkozást szólítottunk meg, országos szinten.
Postai úton kapták meg az építési vállalkozások az országos akciós katalógust, melyhez csatoltuk a vállalkozás körzetébe tartozó kirendeltség Hírlevelét is, amely további kedvezményről tájékoztatta a levél olvasóját, de ezzel a lehetőséggel csakis ők, a megkülönböztetett vállalkozások élhettek.
A postai feladástól számított 2-3 napon kezdtük meg a telefonos kérdőív felvételét. Akik nem kapták meg addig a katalógust számukra e-mailben küldtük el, valamint a Hírlevelet is.
A kérdőív szerkezete és felvételének módja
A piackutatási kérdéseket a nagykereskedés marketing vezetőjével dolgoztuk ki. Két fő kérdéskörre építettük fel a kérdőívet. Az egyik kérdéskör a marketing kommunikáció és közvetve az értékesítési stratégia hatékonyságának javítás érdekében készült. A másik kérdéscsoport a konkrét anyagbeszerzéssel, kapcsolt szolgáltatások igénybevételi szokásainak feltárását célozta meg.
Kvantitatív kutatást végeztünk, rögzített kérdésekkel, melyek statisztikailag elemezhetőek, zömében szubjektív véleménykérés volt, előre megadott válaszokkal, azonban minden kérdésnél volt lehetőség az önálló véleményalkotásra is, kiegészítésre is, továbbá néhány értékelő kérdést is feltettünk, négyszintű skálát használva.
A telefonos kérdezés alapját a KSH szűrt, a kirendeltségek körében tevékenykedő építőipari vállalkozások és a kirendeltségek által gyűjtött adatbázisa képezte.
A kérdőív a Call Centerünk Script moduljában programozott formában, monitoron volt olvasható, és számítógépen azonnal rögzítésre kerültek a válaszok és a hozzá fűzött szóbeli kiegészítések.
A 2011-ben végzett kampány során 2129 építőipari területen dolgozó vállalkozást szólítottunk meg Magyarországon.
A kutatásunk alapján kiderült, hogy a vállalkozások 86%-ban a TÜZÉP és a Szakkereskedés jelenti az építőanyagok beszerzések legfőbb helyét, és a szaktanácsadás igénybevétele a vállalkozók 87%-nak fontos. A válaszadó cégvezetők 12%-a minden alkalommal, valamint 23%-a gyakran veszi igénybe szaktanácsadást.
Felértékelődtek az építőipari katalógusok, gyártói kereskedői marketing kiadványok, a válaszadók 62%-a rendszeresen olvassa a gyártók, szakkereskedések, valamint a partnerek hírleveleit.
A „nem tájékozódók” 20%-os aránya eléggé jelentős, a rutint, a megszokást helyezik előtérbe, illetve szakmájukban nagyon kevés és nem jelentős változást tapasztalnak, ezért nem is foglalkoznak ismereteik bővítésével.
A szakkiállításokat, valamint gyártói szakmai napokat, egyéb szaktanfolyamokat is előnyben részesítik a munkájukra igényes építőipari vállalkozók. A közvetlen partnereiket, beszállítóikat, a szakkereskedéseket, ismerősöket ”mint megbízható hírforrást” is megemlítették, amely arra utal, hogy ebben a szakmában is sokat számít az ismerőstől származó személyes vélemény, ajánlás, kapcsolat.
Akik rendszeresen ugyanonnan vásárolnak (10 éves, vagy annál hosszabb kapcsolatokat is megemlítettek), a kialakult jó kapcsolat révén szinte „kérdezés nélkül” a rendelkezésükre áll a kívánt építőanyag. Amikor van valami újdonság, vagy változás, biztosak benne, hogy első kézből megtudják a számunkra fontos információt, ezért számukra a legfontosabb érték a kialakult jó kapcsolat. De ezzel együtt is, azért egy-egy találkozó előtt megnézik a felhőben úszó árakat.
Összegzés
Az építőipari vállalkozások a nehéz körülmények között is törekszenek a szakmaiság megtartására, vakamint versenyképességük megtartása érdekében olyan szakkereskedésekből szerzik be az alapanyagokat, ahol jó árakon vásárolhatnak és korrekt szakmai tanácsadást is igénybe vehetnek.
Képzéseinkkel, tanácsadásunkkal, fejlesztő programunkkal szívesen támogatjuk az Ön csapatát is!
Keressen bennünket bizalommal!
Keressen bennünket bizalommal!
„Nem elég, hogy az ügyfél elégedett; az az igazi, ha örül is – mert meglepetéssel tapasztalta, hogy igényeit nem csak kielégítették, de túl is teljesítették.”
A. Blanton Godfrey
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése