Tavaly
januárjában bejárta az internetet egy 3 éves angol kislány levele, amelyben –
szülői segédlettel – azt kérdezte meg, hogy a foltos kenyeret miért hívják
tigris kenyérnek, amikor az sokkal inkább hasonlít a zsiráfra. Aki hallott a
történetről pontosan tudja az áruház lánc nevét: Sainsbury's, és azt is tudja,
hogy a Lily választ is kapott, nem is akár milyet a 27 és fél éves
ügyfélszolgálatos munkatárstól.
Chris King nagyon komolyan vette a kislány
javaslatát, igazat adva megállapításának, hogy a tigris nem foltos, a kenyér
pedig nem csíkos, így átnevezik a kenyeret zsiráfkenyérnek. A kislány
életkorának megfelelő jutalomban is részesült, és a Sainsbury’s legfiatalabb vásárlójának
készítettek egy törzsvásárlói kártyát, hogy saját maga vehesse meg az első zsiráf kenyerét.
A jó hír egy szenzáció, másodperek
alatt százezrekhez is eljuthat!
Az internet ereje azonnal megmutatkozott a hír hallatán, pillanatok
alatt a világot bejárta a zsiráfkenyér története. Nos, jogos a felvetés, hol
van itt a dolgozói márkaképviselet?
Az egész történet végig erről szól, hiszen amikor megkapták a kislány
levelét, nem nevették ki, hanem komolyan vették – ez a felelősségvállalás a cég
ügyfelei iránt, hiszen ügyfelek nélkül munkahelye sem lenne egyetlen
ügyintézőnek sem.
A nagyon fiatal vásárló véleményét éppen úgy megbecsülték, mint, ha egy
„átlagos” vevő lenne, ez pedig az ügyfél érték felismerése. Az ügyintéző odafigyelt
arra, hogy az ügyfél nyelvén szóljon a levél, ezt a fajta figyelmességet csak az
az ügyintéző tudja megtenni, aki egyrészt erre jól képzett, másrészt pedig maga
is hasonló odafigyelésben részesül a vezetői részéről.
Ajándékot adott az
ügyfél ajándékáért – a zseniális ötletéért - cserébe -, kompetenciával
rendelkezett az ügyintéző, saját hatáskörében rendelkezett döntési és
intézkedési joggal, amelyet azokon a munkahelyeken biztosítják a
munkatársaknak, ahol megbíznak bennük. (No, nem a véletlen miatt, hanem mert
jól választották ki, jól képzeték ki és jól is értékelik, hogy motiváltsága
lendületben tartsa a munkatársat.) Ez az ügyintéző a végén pedig elérte, hogy az
ügyféligény meg is valósuljon, és átnevezve árulták a tigris kenyeret
zsiráfkenyérnek, ezzel a termék reklámja is megvalósult.
A kártyán 3 font volt - és volt még pár font posta költség -, de ilyen olcsón, ilyen
nagyon sok emberhez eljutó marketing kampányt a Sainsbury’s sosem tudott volna
megalkotni egyetlen dolgozója kreatív, lojális munkatársi hozzáállása nélkül.
Elégedett ügyfél, elégedett dolgozó
Tulajdonképpen Chris King csak a saját mindennapos munkáját
végezte, nem várt érte prémiumot, nem azt nézte, hogy ki válaszoljon rá, vagy,
hogy mi is legyen a megoldás, hanem megtette, mert valami plusz ügyfél-elkötelezettséget erősítő lehetőséget érzett meg. Azt, érezte meg, hogy Lilynek - és talán a szüleinek is - éppen olyan fontos ez az
áruház, mint neki, aki itt dolgozik. Chris King büszke volt arra, hogy a
Sannsbury”s-ben dolgozik, és mivel elégedett a munkaadójával, lojális is hozzá,
és ezért örömmel teljesítette egy 3 éves vevőjük kérését. Ez a munkatárs
rendkívül szemléletesen mutatta be, hogy mi is az a munkatársi márkaképviselet.
A munkatársunk is az ügyfelünk
Kissé eretnek tűnhet hazai körökben, hogy a munkatársaink a belső
ügyfeleink, pedig hát így van. Csak azért mert fizetést kapnak, nem a lelküket
vesszük meg, hanem a munkájukért adjuk cserébe a megfelelő díjazást. De nem
minden a pénz, ténykérdés, hogy fontos, de nem minden. A dolgozók számára olyan "apróságok" (is) rendkívül meghatározóak, hogy hogyan érzik magukat a munkahelyükön,
hogy van-e öltöző szekrényük, vagy olyan hely ahová a kabátokat, táskákat,
egyéni holmikat elpakolhatják anélkül, hogy az a nap végére, gyűrött, megviselt
lenne. Vagy az is számít, hogy mennyire lehet elmondani a közvetlen főnöküknek
egy-egy javaslatukat egy táblázattal kapcsolatos fejlesztési ötletet értékesítőként,
vagy éppen milyen kommunikációs tréningen szeretne részt venni saját maga
számára, hogy egy-egy képessége fejlődjön.
Megbecsülés a lojalitás alapja
Vajon hány cégvezető talál
alkalmat arra, hogy munkatársaival negyedévenként négyszemközti beszélgetést
kezdeményezzen? Úgy, hogy nem a célkitűzések, értékelések, számok és a
hiányosságok kerülnek terítékre, hanem "csak" az, hogy hogyan is érzi magát a munkatársunk.
Újító gondolatok, kreatív ötletek, innovatív megoldások csak szabad szellemű,
bizalmi légkörben tud kibontakozni.
A "vadhajtások”, a próbálkozások nem
kudarcok, hanem lépcsőfokok, de azokat is el kell viselni, sőt nagyon is
tanulmányozni kell. Ha nincs meg ehhez a vezetői akarat - tudás -, hogy a dolgozókat
elkötelezetté tegyük a cégünk megújításába, hatékonyság növelésében, cégünk
céljainak támogatása érdekében, akkor nem marad el a hatás, abban biztosak
lehetünk. Akkor "csak alkalmazottaink" lesznek - és nem lojális munkatársak -, akik a bérükért cserébe annyit
dolgoznak, amely ahhoz elég lesz, hogy addig ne legyenek konfliktusaik
egymással és az ügyfelekkel, amíg nem találnak egy új munkahelyet.
Mérünk, de nem osztályozunk
Nagyon fontos, hogy munkatársainkat rendszeresen rekreációs tréningen
képezzük, fejlesszük, motiváljuk. Legalább évente egy alkalommal legyen az egész munkatársi csapatnak egy fejlesztő, motivációs tréningje. Azonban ezt spórolásképpen ne kössük össze de az év végi értékeléssel, se a nyári családi nappal!
Évente egy alkalommal -
pl. a motivációs tréning előtt 1-2 hónappal - az is fontos lenne, hogy megkérdezzük munkatársainkat azzal
kapcsolatban, hogy hogyan érzik magukat, mire lenne szükségük, milyen
elvárásaik vannak a közvetlen vezetőikkel szemben, munkatársaikkal szemben,
milyen újítási, javítási fejlesztési ötleteik lennének, amelyek megkönnyítheti
akár a saját munkát, akár a cégen belül valamely más folyamatot tenne
hatékonyabbá.
Vezetőként akár egy kávé mellett, de adjunk visszacsatolást számukra,
hogy mi hogyan látjuk a munkájukat, mire számítunk, milyen követelményeknek
szeretnénk, ha megfelelnének, és beszéljük meg, vitassuk meg és persze
konszenzussal jussunk közös nevezőre a problémák megoldásában.
Legyen világos a követelményrendszer, nyíltan kommunikált és persze
elérhető, azaz megvalósítható. Irreális
célkitűzéssel pontosan az ellenkezőjét érjük el, már pedig nekünk nem
demotivált munkatársak „előállítása” a cél, hanem olyan lojális munkatárssakká
változtatása, akik büszkék a munkájukra, örömmel végzik azt, és így az
ügyfeleikre is maximálisan tudnak figyelni, hiszen saját jelenlétük abszolút
felelősségteljes cégképviseletet jelent, önbizalommal, tudatossággal, azaz
munkatársi márkaképviselettel.
Ha csinálom, megtanulom
Korábbi cikkeimben írtam arról, hogy a tréning alapja a tapasztalati tanulás.
A felnőtt emberek emlékezet terjedelmét vizsgálta egy kutatási, azt kutatták, hogy mire emlékeznek három nap után a különféle módszerrel végzett tanulás után:
- az olvasott anyag 10%
- a hallott anyag 20%
- a látott anyag 30%
- a halott és látott anyag 50%
- a kimondott anyag 70%
- a megtapasztalt, cselekvéshez kötődő anyag 90%
(Weiss 1995)
A kutatás is bizonyítja - de valójában saját tapasztalatunk is van erről bőven - valódi viselkedésváltozásra csak saját
tapasztalatainkon keresztül tehetünk szert. Azonban kockázat mentesen - azaz éles
következmények nélkül - csakis a tréningen próbálhatunk ki új kommunikációs,
konfliktuskezelési módszereket, miközben minderről visszajelzéseket adunk és
kapunk. Mivel társas kommunikációs képességeink, készségeink társas
környezetben fejleszthetők, nagyon is érthető, hogy miért olyan hatékony a tréning.
(Ahogy arról korábban is írtam a tréning nem ppt, nem előadás, nem oktatás,
hanem tematikusan felépített gyakorlatokból álló csoportos fejlesztő
módszer.)
Amikor jó hangulat van a tréningen, bizalmi légkör alakul ki, és sok rejtett,
ki nem mondott érzés, élmény, vélemény felszínre kerül.
"Beszólhatnak" finoman a főnöknek, és segíthetnek egymásnak egy
játékos feladat során olyan munkatársak, akik a hétköznapokban
"ősellenségek" pl. a call centeresek és az értékesítők. Mindenképpen feszültség oldó hatású, és mivel lehetőség van a különféle szituációk, konfliktusok "eljátszására", úgy lehet ezeket megbeszélni, hogy nem bántunk meg vele senkit, mégis meg tudjuk beszélni, helyére kerülnek a dolgok, tisztázódnak a félreértések.
A tréning után pedig jobban működnek az emberi kapcsolatok, mert, egy kis "javításon" estek át, és ahol jó a hangulat ott könnyebben, jobban megy a munka is.
Az ügyfelek a jó hangulatot mindenképpen megérzik és meg is hálálják hűségükkel. Törődjünk többet munkatársaink fejlesztésével, ha fontosak számunka az ügyfeleink és a cégünk jövője!
Figyelmébe ajánljuk egyedi tréning programunkat, hogy az emberi kapcsolatok még hatékonyabbak legyen az Ön vállalatában!
"Ha emberekkel van dolgunk, sose feledjük el, hogy nem logikus lényekkel
van dolgunk. Érzelmi lények vagyunk, akikben hemzsegnek az előítéletek, és
akiket büszkeség és hiúság kormányoz."
Dale Carnegie
Dale Carnegie
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése