"Fontos, hogy mindent mérjünk, ami mérhető, és megpróbáljuk mérhetővé tenni, ami még nem az.” – mondta ezt Galileo Galilei, több mint 370 évvel ezelőtt. Úgy tűnik ez a javaslata talán még időszerűbb, mint valaha, így most, a „nagy adat bummon” túl.
Talán ma már nem túlzás azt
állítani, hogy egy újfajta „időszámítás” vette kezdetét, melyet a Data Boom
(adatrobbanás) előtti és utáni korszaknak is hívhatunk.
A digitalizáció „a fő tettes”,
hiszen a hatalmas adatmennyiség rögzítését, összegyűjtését és tárolását tette
és teszi folyamatosan lehetővé, azaz robbanásszerűen növekszik. Az internettel
karöltve gyakorlatilag korlátlanná vált ennek a hatalmas és folyton növő
adatmennyiségnek az elérése a világ minden szegletében. Akkora adattömegről
beszélünk – amit az emberek és a gépek „termelnek” -, amely a szakemberek
szerint két évenként megduplázódik. Ezt
a folytonos „adatzuhatagot” hívjuk összességében BIG DATA-nak. (Ez a
„szaporodási tempó” valójában azt jelenti, hogy 24 hónap alatt több adat
keletkezik, mint amennyi az egész emberiség addigi történelmében
összegyűlt.)
A
BIG DATA-val kapcsolatos legnagyobb kihívás az, hogy hogyan lehet rendszerezni,
és megtalálni a megfelelő összefüggéseket ebből a hatalmas, hömpölygő (rendezett
és nem rendezett) adatfolyamból, kinek-kinek a saját igénye,
vagy éppen a vállalkozása számára. Egy
adat attól értékes, hogy benne van a lényegi információ, de nem „készen”,
hanem azt még ki kell a nagykupacból „nyerni”, pontosan tudnunk kell a helyét
és a szerepét, kapcsolatát, egyéb jellemzőit, azaz eredménnyé kell „rendezni”, majd ezt felhasználva összefüggésbe
kell hoznunk a saját, vagy az ügyfeleink elvárásaival, aktuális szolgáltatásunkkal
és persze a terveinkkel is.
Még
egy kisebb ügyfélállományú társaságnál is óriási adatmennyiség keletkezik, hiszen
pontosan tisztában kell lenni egy sor paraméterrel annak érdekében, hogy a
termék vásárlásakor/megrendelésekor/ szolgáltatás nyújtásakor az ügyféligényeket
minél inkább az elvárásoknak megfelelően teljesítsen a vállalat.
Azonban attól a szolgáltató
pl. tud jó pár a felhasználói szokásról adatot (pl. IP címek, belépési log
fájlok, stb.), az nem jelenti azt, hogy erre a hatalmas és folyton keletkező
adatra mindig és teljes mennyiségében és ráadásul „örökre” szüksége van. Inkább az adatok alapján értelmezett eredményekre
van szüksége, hiszen ennek alapján „látja” azt, hogy jó ötlet volt-e
bevezetni az adott szolgáltatást, vagy sem. Pl. ha azt tudjuk, hogy mennyi
ideig volt bejelentkezve az adott ügyfél egy adott felületen, tudjuk, hogy mit
keresett, adott esetben milyen terméket nézett meg, és ha (esetleg) ismerjük a
korábbi vásárlásainak az adatait is, ennek alapján célzott kínálati listát tudunk
ajánlani, amelyben pl. az általa kedvelt termékek/szolgáltatások köre lesz. (Hasonlatosan
működik, mint a remarketing.) Ezek a
felhasználói adatok, ha így kerülnek felhasználásra immár eredményekké „alakulnak
át, olyan értékes információkká, amelyek birtokában a vállalat tovább léphet a
célzott egyedi ajánlatok, marketing, értékesítés és további fejlesztések (pl. szolgáltatás/termékkör
bővítése) irányába.
Ha
egy vállalatnak vannak felhasználói szokásokról adatai –
márpedig jellemzően vannak – és képes
azokat „jól” használni, az ügyfelei igényeit nem csak kiszolgálni tudja, hanem
elébe is mehet az elvárásoknak. A piaci versenyben nem lépéskényszerből,
hanem lépéselőnyből érdemes részt venni, ehhez pedig a legtöbb muníciót a vállalkozás saját ügyfelei szinte „tálcán
kínálják”, ezért fontos az ügyféladatokat különös értékként kezelni minden
vállalkozásnak!
Van
ahol „fejben tartják” az adatokat
A kisebb közösségek számára
szolgáltató társaság egyik előnye, hogy tényleg személyes a kapcsolatuk az
ügyfeleikkel, hiszen „mindenkit” ismernek, és az ügyfelek is jól ismerik a
dolgozókat.
Azonban bőven akadhat problémás helyzet a kisebb ügyfélforgalmú vállalatnál is, pl.
előfordulhat, hogy egy szerződésmódosítással kapcsolatos levél nem érkezik meg
időben az ügyfélhez. Mivel mindenki tudja „fejből”, hogy kinek, mikor, mit
küldött, és kinek mikor, mi a teendője, nincsenek rögzítve ezek az információk
az ügyfél adatainál. Így, amikor pl. az ügyfél betegsége miatt egy „kevéssé
ismert” rokon érkezik az ügyét intézni, kellemetlen helyzetbe kerülhet a
szolgáltató is, és a régi, kedves ügyfelünk is.
Nem túl jó arra hivatkozni,
hogy „fejből” tudunk mindent, és mindenkit ismerünk, és persze még sosem volt
ebből gondunk, hiszen ez csak egy kis probléma (és nem is a mi hibánk és a
többi ...). Még, ha így is van – hogy egy hiba rajtunk kívül álló okok miatt
következik be -, ez az ügyfelet nem vigasztalja, és ez a kommunikáció abszolút nem győzi meg arról sem,
hogy ezzel együtt is mindent megteszünk a helyzet orvoslására, mert, pl. azt
látta, hogy nincs rögzítve semmi, ami az adott ügy szempontjából lényeges lenne!
Nem kisebb probléma az sem - sajnos
még mai is akad néhány -, fizetéssel elmaradó ügyfél. Nem mindegy, hogy hogyan
kezeljük ezeket a helyzeteket. Lehet „segítség”, hogy ismerjük jól egymást, de éppen
úgy ez akadály is lehet.
Az, hogy időben kiderüljön a
fizetési elmaradás, mindenki érdeke –remélhetőleg erre már minden vállalatnak van megfelelő nyilvántartása -. Azonban, az, hogy ezután mi
történik és hogyan, nem első sorban az adatok kezelésén, tárolásán múlik, de
sokat tud segíteni abban, hogy lássuk az ügyféltörténetet (pl. a korábbi
befizetéseket, szolgáltatások igénylését, stb.). Így személyre szabott
ügyfélkezelést alakíthatunk ki: pl. részletfizetés felajánlással, szolgáltatáscsökkentésben
való megállapodást, stb., amelynek kommunikálásához, az ügyfélcentrikus
megoldáshoz összességében tényleg hasznos lesz, hogy „ismerjük egymást”.
Könnyű belátni, hogy a kisebb
cégek számára különösen fontos, hogy a tudásbázis ne „fejben tartott” legyen,
hiszen ez rendkívül sérülékennyé teszi a vállalatot! Ezért lényeges, hogy a
kisebb ügyfélállományú vállalatok is rendelkezzenek olyan rendszerekkel,
amelyekkel nyilván tudják tartani nemcsak a számlázási adatokat, hanem az
ügyféladatokat olyan szinten, hogy azok valóban szolgálni tudják az
ügyfélmegtartást és a hatékonyabb ügyfél-kapcsolattartást.
Ismerjük
meg még jobban ügyfeleinket!
A digitalizált és online világ
adta platform lehetőséget kínál ahhoz, hogy első sorban a saját ügyfeleinkről még
több és többféle adattal rendelkezzünk. Az érdeklődőkkel való első
kapcsolatfelvétel is jóval könnyebbé és gyorsabbá válhat, ha kihasználjuk
ezeket a lehetőségeket.
A
meglévő ügyfél és a potenciális ügyfél adatainak gyűjtése, elemzése,
rendszerezése többek között az ügyfélmegtartást, a marketinget és az
értékesítés támogatását szolgálja. Jól látható, hogy ez legalább
három külön terület, és ennek megfelelően ezeknek a területeknek a különféle
céljai érdekében különféle adatokra és ezeket speciálisan kezelő rendszerekre
van szüksége egy szervezetnek. Lényeges az ügyfélszám, hiszen ezer aktív ügyfél/felhasználó
esetében egészen más ügyfélkezelési kapacitást kell biztosítanunk, mint száz,
vagy éppenséggel tíz, vagy százezres ügyfélállomány esetében.
Korábban, de már a
számítógépek korszakában, pl. egy kisebb cég, egy számlázó programmal és néhány Excel táblával kiegészítve,
jól nyomon tudta követni a pénzügyi mozgást, a gondosan iktatott szerződéseket
pedig bármikor le tudta venni a polcról. Mára már ez így meglehetősen
„kőkorszaki” ügyfélkezelés lenne, bár egy mai korszerű ügyfélkezelési,
számlázó, pénzügyi forgalmat kezelő rendszerben bőven felismerhetőek ezek az
elemek is – magától értetődően -, de persze ettől már jóval szerteágazóbb
rendszerekről beszélünk, hiszen sokkal nagyobb mennyiségben sokféle igényt kell
kielégíteniük és persze jóval több adatállomány kezelésével.
Minden
vállalat számára az egyik legnagyobb kincs az ügyféladatbázis. Az
ügyféladatbázis jóval többet jelent, mint a számlázási és előfizetői adatok
rögzítését, tárolását.
Ebben
az adatbázisban minden olyan adatot kell(ene) rögzíteni, ami az ügyfél és a
vállalat között történt attól a pillanattól kezdve, hogy kapcsolatba léptek
egymással.
Tényleg mindent, nem csak a megrendelési/szerződési adatokat (illetve annak
részletes tartalmát: csomagokat, díjakat, tranzakciókat, stb.). Hanem azt is,
hogy az adott ügyfél milyen témában telefonál, esetleg online milyen típusú
ügyet intéz, milyen gyakran látogatja a weboldalt és ott milyen oldalakat néz
meg, kap-e hírlevet, hogy reagált-e a különféle marketing akciókra, hogy milyen
terméket/szolgáltatást preferál, netán, hogy mikor van a névnapja, stb.
Ezek
a szerteágazó adatok mind azt segítik elő, hogy a napi ügykezelés zökkenőmentes
legyen és, hogy a későbbiekben célzott kommunikációt folytathassunk az
ügyfeleinkkel az ügyfélmegtartás, ügyféligény kielégítése érdekében.
Az ügyféladatoknak nagy része természetesen
ma már nem manuális úton kerül rögzítésre, hanem a megfelelő rendszerek
integrációja révén automatizálva kerülnek/kerülhetnek a „helyükre”. Ehhez
azonban számos dolgot kell előre megtervezni és persze meg kell teremteni hozzá
a megfelelő technikai és humán erőforrás hátteret is.
Csak
szabályosan!
Az adatvédelmi szempontok
maradéktalan betartása alapvető. Így, ha betartjuk a kereteket, és megfelelő
módon tájékoztatjuk az ügyfeleinket, egyértelmű lesz a számukra, hogy miért
mihez adják a hozzájárulásukat. Így ezek az adatok is kezelhetőek lesznek, mert
pl. ha valaki olyan applikációt/felületet használ, amely rögzíti az aktuálisan használt
átjátszó tornyok koordinátáit, akkor az erről adott tájékoztatás alapján az
ügyfél tudja, hogy mit és milyen adatait rögzítik, és az Ő döntése lesz, hogy
elfogadja-e vagy sem, ezzel együtt igénybe veszi-e a szolgáltatást vagy sem. (Most külön nem térünk ki az etikus
szolgáltató magatartásra, mert úgy véljük, ennek ma már természetesnek kell
lennie.)
Minden olyan vállalakozás
rendelkezik adatkezelési szabályzattal, akik személyes adatokat kezelnek. Ezek a szabályzatok az adott tevékenységi
körre vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően elérhetőek a cég honlapján, a
további, különféle működési és egyéb szabályzatokkal együtt.
Ezek a szabályzatok a laikus
ügyfelek számára sok esetben nem igazán érthetőek, és az is kétségtelen, hogy
nem tartoznak a „könnyű olvasmányok” közé. Azonban ma már egyre tudatosabbak a
fogyasztók, sokkal inkább tisztában vannak a jogaikkal, így már képesek azok
védelmét is belátni, és belátásuk szerint élnek is ezekkel a jogaikkal.
Éppen azért, hogy még
véletlenül se legyen adatkezelési probléma, fontos, hogy minden marketing
akció, kampány során külön-külön pontosan tájékoztassuk az ügyfeleinket arról,
hogy milyen adatot, miért szeretnénk megtudni, elkérni, és mit fogunk tenni pl.
a piackutatási céllal felvett kérdőívvel és a hozzá kapcsolható személyes
adatokkal. Magától értetődik tehát az a joga is az ügyfélnek, ha nem kíván
ezekben az akciókban részt venni, ezért biztosítani kell a lemondási
lehetőséget, amelyet maximálisan korrekten kell kezelni.
Az ügyfelek pedig a
hozzájáruló nyilatkozatuk birtokában - hiszen minden esetben maguk töltötték
ki, fogadták el, írták alá -, a bizalmuk töretlen marad, sőt még
elkötelezettebbé válhatnak, hiszen azt tapasztalták, hogy bevonta őket a
szolgáltató, a szolgáltatás minőségének javításába, fejlesztésébe, amelynek
ugyan (elő)fizetői, de egyben haszonélvezői és immár alakítói is!
Rendszerezett
ügyfélkapcsolatok
A technikai tudás szinten állandóan
és egyre gyorsabban fejlődik. Hihetetlenül gyorsan „elavulnak” az 1-2 éve
csúcsmodellnek számító okos telefonok. Tudásuk hátterét számos szolgáltatásnak
kell kiszolgálnia, és a folyamatos netes jelenlét is újabb kihívások elé
állítja a szolgáltatókat, hogy megfeleljenek az ügyfelek sokféle, egyedi,
gyorsan változó elvárásainak.
Ebben a meglehetően erős
versenyben rendkívül fontos, hogy az ügyfeleket önálló és teljes egységként
kezeljük. Azonban ehhez el kell vetni az eladás alapú, „darabszám központú”
ügyfélkezelési gondolkodásmódot, amely lehet, hogy nem könnyű, de
elkerülhetetlen, ha nem akarjuk az ügyfeleinket és velük együtt a
vállalkozásunkat elveszíteni.
A kínálat folyamatosan
növekedni fog, a konkurencia folyamatosan el akarja csábítani az ügyfeleinket,
és az ügyfelek tudatosan saját érdekük mentén azok mellé teszik le a voksukat,
akik leginkább képesek a személyre szabott kiszolgálásra, egyedi igények
kielégítésére, és képesek is azok megfizetésére.
Igen jó példa a közösségi
hálózat által generált új ügyféligényre, a
Nielsen 2015-ös globális digitális
helyzetképről szóló kutatása.
A
kutatás rámutatott arra, hogy a világban (újra) társasági esemény lett
a közös tévénézés. Kiderült, hogy a vizsgált országok válaszadóinak nagyobb
része (53%) bizonyos tévéműsorokat elsősorban azért néz meg, hogy utána tudjon
róla csevegni, posztolni az interneten!
A hazai tendencia is hasonló, rendkívül
erős a közösségi média szerepe az igények és elvárások alakításában. Azonban
kétségtelen tény, hogy ügyféligények és lehetőségek terén meglehetősen
változatos a kép hazai régiók, de akár települési szinten is.
Mégis pont az internet adta
lehetőség az, amely „határtalanul” kitágítja a teret, így előbb-utóbb elér
hozzánk minden – vagy legalábbis a legtöbb - új szokás, igény, megoldás,
technológia. Van, akinek sosem lesz szüksége többre, mint amit eddig
szolgáltatásként igénybe vett, és van, aki a legújabbat akarja. Mégis, hogy
milyen új ügyféligény legyen az, amelyet preferál majd egy szolgáltató, azt sok
minden meghatározza.
Bárhogy is döntenek, a lényeg az marad, hogy térüljön meg
a beruházás, és a tervezett nyereséget hozza majd meg az adott fejlesztés. Ennek
érdekében rendkívül fontos, hogy nagyon jól ismerje a vállalat az ügyfelei
profittermelő képességét és ezzel együtt lojalitásuk megtartásának kritériumait
is.
Ügyfélérték-kezelés
Egyetlen vállalatnál sincsenek csak „minőségi” fogyasztók, nagy ügyfélértéket,
magas profitabilitást hozó ügyfelek. Ezért pl. amikor a vezetés egy új
szolgáltatás bevezetésén gondolkodik, tudnia kell, hogy a megcélzott ügyfélcsoport tudja-e hozni
az adott intervallumban a kívánt profitot.
Egy kisebb szolgáltatást
nyújtó vállalat gondolhatja úgy, hogy egyszerű megállapítania pl. a könyvelési
adatai alapján, hogy mennyire nyereséges az ügyfélállománya. Azonban még itt is
lehetnek olyan ügyfelek, amelyeknél viszonylag egyszerű megoldásokkal többet lehetne
tenni annak érdekében, hogy nyereségesebb legyen az ő csoportjuk is – és
ezáltal egyúttal elkötelezettebbek is lennének az ügyfelek -, de ez csak a
könyvelési adatokból nem derülhet ki.
Például, ha az online felületen
bejelentkezik az ügyfél, megjelenhetne egy új csomagajánlat, amely a
megnövekedett adatforgalma alapján kedvezőbb lenne a számára, erről hírlevelet
is küldhet a szolgáltató, vagy, akár telefonon is felajánlhatja ezt az új
szolgáltatását. Mint érzékelhető talán, ez egy
viszonylag egyszerűen kivitelezhető megoldás, amelyhez az adatok összevezetése,
elemzése alapján megszülető fogyasztást serkentő egyedileg generált megoldást lehet
kialakítani, és mint ilyen tipizálható, és ezért sokszorosan használható.
Kisebb befektetéssel, folyamatos értékesítés valósulhat meg, azaz növelhető az
ügyfélérték, az ügyfélélmény és vele a lojalitás, és ezzel a profitabilitás is.
Talán nem meglepő, hogy a
versenytársak is az adott vállalat legnyereségesebb ügyfélkörét szeretnék elcsábítani.
Ha sikerül megcsonkítani ezt a nyereséges ügyfélkört, ez bizony nagyon
érzékenyen érinthet egy kisebb vállalkozást! (De persze nemcsak a „kicsiknek”
lenne ez probléma.) Sajnos még ma is sokszor hagyja magát „becsapni” a vállalat
vezetősége, amikor úgy vélik, hogy a sok forgalmat generáló ügyfél egyben nagy
nyereséget is eredményez. Ez nem teljesen így van, azonban szerencsére megfelelő
adatok birtokában ügyfélérték elemzéssel könnyen kideríthető, hogy valójában
hogyan rétegződik az ügyfélállomány egy vállalatnál.
Nyilvánvaló célja – kell, hogy
legyen - minden vállalatnak, hogy a nyereséges ügyfeleit „megvédje”, azaz a lojalitásukat
megerősítse. Ez akkor lehetséges, ha
pontosan tudja a vállalat, hogy kik ők, és azt is, hogy milyen lépésekkel tudja
elégedettségüket növelni, hogy biztosítsa hosszú távú elköteleződésüket. Pl.
ügyfél-elégedettséget emelő célzott ajánlat lehet a egy szolgáltatás személyre
szabása/egyéb egyedi technológia biztosítása, hatékonyabb, proaktívabb
panaszkezelés, vagy, vagy pl. más típusú marketing akciók: hűségprogram meglévő
ügyfeleknek, stb.
Mindehhez persze adatok
kellenek és rendszerek, ahol rögzítettük ezeket az adatokat, és olyan
támogatás, amivel ezeket könnyen elemezni tudjuk és még könnyebben értelmezni,
hogy aztán megalapozottan tudjunk dönteni! No és persze egy csapat is kell,
akik mindezt megalkotják, működtetik … és majd elégedetten, együtt örülnek a
közösen elért sikernek!
CRM,
Excel táblák, adattárházak kíméljetek!
Az egyik legfontosabb
adatgyűjtő-rögzítő „hely” sok vállaltnál a CRM. (A Customer Relationship
Management kezdőbetűiből álló rövidítés, melynek jelentése: „ügyfélkapcsolatok
kezelése”.)
A CRM rendszerek és az ügyfélkezelési folyamatok teszik lehetővé a
vállalatok számára, hogy minden lényeges ügyféltalálkozást rögzítsenek
(számlabefizetéstől, az igénybe vett szolgáltatások típusán, adat
felhasználáson, de még a facebook oldalon közzé tett bejegyzésen túl is, szinte
mindent). Majd pedig felidéznek minden
múltbeli találkozást az adott ügyféllel a későbbi kapcsolatok során
(ügyféltörténet: ahol évekre visszamenőleg minden adat megtalálható, hogy
melyik szolgáltatási csomagra, mikor fizetett elő, mikor kötött újabb
szerződést, mekkora az adatforgalom a telefonján, stb.). (Korábbi cikkünkben bővebben is olvashat a CRM-ről a "Mi az az Cé-eR-eM - azaz a CRM?" című írásunkban.)
Több célt szolgál ki, többféle
CRM megoldás. Az egyik CRM az elemző
– pl. marketing kampányhoz, a másik az operatív
– a napi ügyfélkezelés más ERP (vállalatirányítási) rendszerrel összekötve, és az együttműködést (kommunikációt) támogató
– a contact center, call centerrel összekötött megoldások. Ezek a rendszerek lehetnek önállóak, de
lehetnek vállalatirányítási, vezetési rendszerekbe integráltak, lehet felhő
alapú, és lehet telepített, „dobozos” szoftver is, vagy vegyes is.
Valójában az a probléma ezzel
is, és minden rendszerrel, hogy egyelőre
még nem az ember gondolatát és kívánságát teljesítik, hanem csak azt
tudják, amit az ember „beléjük” programozott, illetve azzal dolgozik, ahogy és
ami adattal „feltöltötték”. Sajnos az Excel táblák sem működnek másként, így
különösen nagy kincs a vállalatnál az „Excel-guru” kolléga, vagy olyan IT-s
kolléga, aki tud makrókat írni, vagy van egy kiváló programozó, aki hamar ír egy
jó kis scriptet pl. a webshop és az ügyféladatbázis „összekötésére”.
Mindezek után pedig kell
valaki – vagy valami – aki/ami „összeszedi” az adatokat, összerakja, kimutatja,
táblázatot, netán grafikont készít belőle …. és esetleg még ki is nyomtatja és
átadja a főnöknek.
Adott esetben ezek az
eredmények, akár 4-5 (vagy bármennyi) különböző táblázat is lehet, sok esetben egy
adatnak többféle megközelítésével. Azonban azt, hogy ezeket az adatokat a
különböző vállalati csoportok szempontjai szerint, valamint egységes vállalati
értékelési rendszer szerint hogyan értelmezzék a vállalat vezetői – sok esetben
úgy van megoldva, hogy ez már úgymond, „legyen a vezetőség gondja”! És tényleg az, méghozzá sokszor komoly
gondja, amelyek megnehezítik a megfelelő döntés meghozatalát, ami valójában
időhátrányt okoz, és felgyorsult világunkban egy kicsi halogatás is komoly
piaci hátrányt jelenthet.
Ezért van jelentősége az
üzleti intelligencia rendszereknek, amelyeknek fő feladata a sokféle
adateredmények további rendszerzése, összefüggések és további eredmények
prezentálása, azaz az adatok „kézzel foghatóvá tétele” a vezetőség számára.
Galilei megmondta már: mindent
mérni kell!
A vezetők többsége nem helyhez
kötött irodai munkamenetben dolgozik, így az adatokhoz való hozzáférési igénye
ma már szinte mindenkinél folyamatos (éjjel és nappal) és gyakorlatilag helytől
független.
Vannak olyan vezetők, akik pl.
a GPS adatokat a szerelők útvonaláról csak nagy monitoron szeretik követni, és
vannak, akiknek elegendő csak egy grafikon a tableten, vagy egy jelzés a
mobilra, hogy teendő van.
Van, aki azt szereti, ha egy
tárgyaláson, egy hirtelen felmerülő lehetőség érdekében, ott helyben, gyorsan,
pár kattintással meg tudja mutatni egy szemléletes grafikon segítségével az
aktuális – előző napi/heti/havi/fél éves/éves/stb. felhasználási adatokat.
Kisebb vállalatok számára is
lényeges, hogy lássák a korábbi időszakhoz viszonyított csomagválasztás
változásait, előfizetői mozgásokat, a szolgáltatások iránti igények
alakulását településre, de akár utcára is lebontva. Külön-külön megjelenített
színekkel, szemléletes, „mozgó” infografikával, térképen megjeleníthető ráközelítéssel
az adatok rendkívül látványossá tehetők.
Az adatvizualizáció „varázslatai”
olyan szinten „fogyaszthatóvá” teszi az eredményeket, hogy szinte generálja az
ötleteket, további kérdéseket, vagy éppen tisztázhat olyan felvetést, amely
alapján a döntés meghozatalának már nem lesz további akadálya. (Az adatvizualizációval kapcsolatban, érdemes meglátogatni a Rental Solutions szakmai oldalát!)
Rental Solutions adatvizualizáció megoldása |
Az üzleti intelligencia
rendszerek tehát alapvetően azt a célt szolgálják, hogy a vállalat különféle
rendszereiben betáplált és tárolt adatait összegyűjtsék, rendszerezzék,
elemezzék, és a megfelelő formában – akár ahogy az adott felhasználó igényli –
prezentálja, lehetőleg pár kattintás eredményeképpen, bárhol, bármikor.
Fontos, hogy pontosan kell definiálni,
megépíteni az adatforrásokat, melyhez szükség van komoly IT tudásra, de szükség
van a felhasználókra is, hogy megmondják előre, hogy pontosan mit, hogyan,
milyen összefüggésben, stb. szeretne megkapni. Annak érdekében, hogy az adatok
pontosan elemezhetőek legyenek, irányítottan, automatikusan és validálva kell
bekerülniük az adattárházba, mert máskülönben annyiféle verziója lesz egy
mutatószámnak, hogy a végén senki sem ismeri ki magát a káoszban. (Ennek pedig
az lehet a következménye, hogy visszatérünk az „egyszerűbb” Excel táblához, ami
azért semmiképpen sem lenne kívánatos.)
De
kinek kell ez?!
Talán nem minden vállalatnak kell
maximális szinten adatelemzést végeznie, de az ügyfélkezeléshez az ügyféladatbázis építésre, folyamatos
karbantartására kicsiknek és nagyoknak is szüksége van.
Az
ügyfelek szegmentálása, értékelése, szokásainak, igényeinek elemzése stratégiai
kérdés, amely minden vállalat létkérdése, és itt már tényleg nem a méret a
lényeg!
Senki sem szeretné elveszíteni
a nyereséget hozó ügyfeleit, ezért a vállalatok alapvető érdeke, hogy mindent
megtegyenek annak érdekében, hogy növeljék az értékes ügyfeleik lojalitását, és
ez pedig releváns adatok nélkül ma már nem megoldható!
Annak érdekében, hogy minél komplexebben lássuk át a vállalat működését -
ezen belül is az ügyfélmegtartás érdekében is lényeges ügyfélkezelést,
ügyfélkiszolgálást, marketinget és érétkesítést -, érdemes olyan vállalatirányítási rendszerben gondolkodni, amely
biztosítja a CRM fentebb vázolt funkciót.
A
nagyobb ügyfélállománnyal rendelkező, szélesebb szolgáltatási
palettát kínáló szolgáltatóknál mindenképpen érdemes az üzleti intelligencia rendszerekkel foglalkozó szolgáltatással, adatvizulizációval rendezettebbé és ezáltal
„kezelhetőbbé” tenni az eredmények értelmezése és hatékonyabb felhasználása
érdekében.
A
mai gyorsan változó világban a fogyasztási szokások is gyorsan változnak,
sokkal inkább az a rend, hogy nincs rend, nincs kiszámíthatóság, csak „káosz”
van.
A
vállalatoknak éppen ezért a vállalat fókuszába az ügyfeleiket kell(ene)helyezniük,
hogy minőségi ügyfélkezelésük „jutalmaként” elnyerjék elégedettségüket,
mert:
mert:
„a jövő azoké, akik látják a lehetőségeket,
mielőtt azok nyilvánvalóvá válnak.”
(John Sculley)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése