Ügyfélkapcsolati fejlesztő tevékenységük során – egyfajta szervezetfejlesztés – kikerülhetetlen, hogy foglalkozzunk az adott vállalat szervezeti kultúrájával (is). Munkánk során azt tapasztaljuk, hogy sokszor a vállalati menedzsment számára komoly probléma a vállalati kultúra megfogalmazása, miben létének meghatározása, nem beszélve arról, hogy mindezt köznyelvi szinten kellene a dolgozók számára is elérhetővé tenni.
Sajnos a fontosságának felismerése sem egyértelmű, pedig a vállalati
márka nehezen tud megjelenni a szervezeti kultúra nélkül, pl. a toborzás,
munkatárs kiválasztás során. Az ügyfelekkel való kapcsolat minden szintjét
átöleli a szervezeti kultúra, onnantól, hogy hogyan fogadják a vállalatnál
online és offline az ügyfelet (vevőt), odáig, hogy mi történik vele, ha valami
problémája adódik, vagy éppen nincs problémája, és évek óta az ügyfele a
vállalatnak.
Így aztán ma is gyakori, hogy a vállalati küldetés jelmondatának megfogalmazása és annak szerepeltetése a honlapon, egy-két logós ajándék, arculati elem használatával a szervezeti kultúrával való foglalkozás „rendben is van”. Az már kifejezetten haladás, ahol van dolgozói elégedettségi mérés, netán még ügyfél-elégedettségi mérés is, és, ha még ezek rendszeresen felvett kutatások, az eredmények összehasonlíthatóak és publikáltak is a külső-belső ügyfelek számára, az már különleges eredmény!
Úgy tűnik ma még mindig kifejezett „bátorság” a vezetés részéről, de
mindenképpen magas elkötelezettség kell a vállalat hosszú távú célkitűzései
érdekében ahhoz, hogy a céges belső működését feltérképezze egy vállalat.
Értelemszerűen ez „belülről” nem fog működni, külsős szakemberek kellenek annak
érdekében, hogy a vállalat működését feltérképezzük. Mivel a termelés,
kereskedés, szolgáltatás működtetésében vannak bőven mérhető, objektív elemek,
és a szubjektív elemek is mérhetővé tehetők bizonyos mértékig, ezért a céges
belső működés átvilágítására számos bevett gyakorlat van, annak alkalmazása
inkább csak vezetői
elhatározás kérdése.
Kétségtelen tény, hogy a szervezeti kultúra
feltárása ennél jóval nehezebb feladat, ugyanakkor rendkívül lényeges, ugyanis a vállalat fő tevékenységének elvégzése egyszerűen nem lehetséges,
ha nincs amire épüljön, és ez a szervezeti kultúra. Mielőtt
bemutatnánk a lehetőségeket, érdemes áttekinteni a szervezeti kultúra miben
létét.
Mit jelent a szervezeti kultúra?
A Magyar Értelmező Szótárt hívjuk első
körben segítségül a fogalom tisztázása érdekében.
- Szervezet: 1. Élőlény szerveinek egy egyedet alkotó összessége 2. Meghatározott célt, érdeket szolgáló szervezet, csoport, intézmény (A vállalat pedig: közvetlen gazdasági tevékenységet folytató, jogilag önálló szervezet.)
- Kultúra: 1. Az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi termékek összessége. (További jelentések: 2: Vkinek a művelt volta, műveltsége. 3: Vminek a kulturált volta. 4. Termesztés (mg).)
Önmagában is beszédes a szavak jelentésének értelmezése, talán kevesen
gondolunk a kultúra szó hallatán ennyire globálisan, az emberiség által
létrehozott összes anyagi és szellemi javakra, termékekre.
Ezért is nagyon érdekes Csepeli
György felvetése, miszerint a
„kultúra” szó jelentése a magyarban kettős. Úgy véli, hogy az egyik jelentésbeli értelmezés a német „Kultur” szóra vezethető
vissza, ami a „vad” természeti világ „átnemesítésére” utal. Azaz, hogy a kultúra által jobbá, szebbé, „nemesebbé”
tehetjük a mindennapi életünket. Ez egyfajta értékítéletet is sugall, a
magas kultúrát szembe állítva a lenézett tömegkultúrával.
Vélekedése szerint. az angol nyelvben azonban
„culture” jóval átfogóbb fogalmat jelent: „magában foglalja a tudást, a hitet,
a művészetet, az erkölcsöt, a törvényt, a szokást és minden más képességet és
sajátosságot, amelyre az ember, mint a társadalom tagja szert tesz.”
Úgy véli, hogy mivel az angol (és
amerikai) értelemben használt kultúra értékítéletet nem
tartalmaz, így alkalmassá válik a csoportok közötti különbségek leírására, ezért is
használja inkább ebben az értelmében a kultúra fogalmát a szociológiai és a
gazdasági szakirodalom is.
Éppen ezért a szervezeti kultúrára, mint a viselkedés és kognitív jellemzők összességében kell, hogy tekintsünk,
hiszen emberi csoportosulásról van szó, és mint ilyennek megvannak
a maguk értékei, hitrendszere, szokásai, hiedelmei, normái és a magatartást a
közös cél érdekében formáló szabályrendszerek.
A szervezetfejlesztés alapvetése
A szervezetfejlesztés alapvetése
Amikor egy vállaltnál dolgozunk fejlesztő programunkkal, és megfogalmazzuk
a résztvevők számára a fejlesztés célját, azt az egyszerű metaforát szoktam
használni, hogy mi nem teszünk mást, minthogy, hogy felkészítjük a vállalat
dolgozóit arra, ami a biológiai élet alapja is. Miszerint az élet nem más, mint
inger-válasz, melyhez leginkább a
vállalat – és benne az emberek - alkalmazkodási
készségét, kreativitását, rugalmasságát és legfőképpen az együttműködési képességét
szükséges fejleszteni.
A külső ingerekre adott egyedi válasz, mindig
annak alapján történik, hogy a válaszadó az addigi életszakaszáig milyen válaszokat
kapott és arra milyen reakciókat adott. A kapott-adott reakció-akció pedig lehet jó, vagy rossz ránk nézve (is).
Ahhoz, hogy az életben való maradás, sikeres beválás megtörténjen, a helyes adaptáció kulcsfontosságú. Annak érdekében, hogy sikeresebb válaszokat tudjon adni az egyén – illetve egy szervezet -, szükség van egy külső „szemre” is, aki objektívebben – függetlenként - be tudja mutatni az eddigi válaszokat és azok hatását, majd további külső-belső tényezők feltárásával, elemzésével tovább tudja vinni a lehetséges válaszok irányába a közös gondolkodást, az újra fogalmazást, az új válaszok megtalálása érdekében.
Az azonban ismét csak a szervezeten
múlik, hogy az így feltárt,
„megtalált” lehetőségekkel mihez kezd, illetve kezd-e egyáltalán valamit.
Ugyanis az az egyik legnehezebb a változásokban, hogy
át kell vinni az újítást, megújítani a szervezetet, és ehhez hozzá kell nyúlni
a szokásokhoz, a normákhoz, az értékekhez, az eddig kialakult szabályokhoz. (Szerencsére a vezetőknek ebben a nehéz munkájában mi abszolút segítői és
támogatói vagyunk, de kétségtelen tény, hogy nem könnyű végig vinni pl. egy
szervezetben a hatalomváltást pl. családi vállalkozásnál
a generáció váltás kapcsán.)
A szervezeti kultúra elemei
Egy szervezet, mint emberi csoportosulás esetében is a viselkedés és a kognitív
elemek együttese az, amelynek egységében egy–egy szervezetre speciálisan
kialakítják a tagok a szervezeten
belüli együttélés-dolgozás színterét. Így lesz egy szervezetre jellemző egyedi érték- és viselkedésminta, amely a szervezet kultúrájában érzékelhető, érhető tetten. Az új dolgozók megtanulják az írott és
íratlan szabályok, szimbolikus rendszerek mentén, hogy szervezetben mi a kívánatos viselkedés, mi az
elvárás, milyen a szabály és a normarendszer – azaz milyen a szervezet
kultúrája.
Ugyanakkor nagyon fontos leszögezni, hogy a szervezeti kultúra nem azonos a szervezeti légkörrel! A
szervezeti klíma (légkör) egy pszichikai környezet, amelyben az egyén viselkedése jelenik meg attitűd,
hozzáállás, egyéni kvalitások mentén. Kétségtelen tény, hogy a szervezeti kultúra a pszichikai környezetre
is gyakorol hatást, de alapvetően közvetve, az értékekkel, normákkal,
szabályokkal, de, hogy maga a légkör milyen, azt
közvetlenül a tagok egyéni képességei, készségei alakítják, és amelynek
további, célirányos alakításért a vezetők a felelősek.
Nézzük tehát, milyen szinten, milyen elemek jelenítik meg a szervezeti kultúrát.
Nézzük tehát, milyen szinten, milyen elemek jelenítik meg a szervezeti kultúrát.
Mint minden emberi szerveződésnek, egy
szervezetnél is kell egy közös alap, ami nem más, mint az értékrend. Ahogy a családban is, az elsők között
kell(ene) megtanulnia a gyermeknek azt, hogy mit is tekintünk jónak, és mi az,
amit rossznak tartunk, ugyanúgy az alapvető értékek mentén történik a szervezeten belüli normák meghatározása.
Pl. A munkaidő kezdetének betartása éppen
úgy ide tartozik, mint az, hogy a
vállalat benzinét nem a sajátunknak tekintjük, vagy, hogy ha lebetegedett a
kolléga, akkor is elvégezzük a feladatát, ha erre nem kért meg senki, annak
érdekében, hogy az ügyfelek időben megkaphassák a szolgáltatást/terméket, stb..
Ezek a magatartásminták mind azt jelentik, hogy a dolgozók tisztában vannak a vállalat értékrendjével és, amelyet maguk
vallanak és ezért be is tartják azokat.
Az értékek mentén megfogalmazott normák
lesznek azok tehát, amelyek a szervezeten belül elérik, hogy a kívánt
viselkedési minta megerősödjön, ennek alapján történik tehát a minősítés, a
jutalmazás, büntetés (szankcionálás), mindez annak érdekében, hogy a szervezet
céljaival egyező értékek kerüljenek előtérbe, azaz a kívánt viselkedési minta
legyen az „etalon”.
Szokások és hagyományok
Az értékek és a normák folyománya valójában a szokások. „A nálunk ez így szokás” elve nagyon is élő, hiszen igen mélyen gyökerezik mindenkiben
a szokásos, „köztudott” eljárás, melyet a szervezet minden tagja ugyanúgy
követ. Azért követi mindenki, mert a
dolgok alapvető elintéződési módjaként tapasztalják a szokásokat, így mély
meggyőződése mindenkinek – ha tetszik a hitük – az, hogy ez csakis így
„természetes”, így lehetséges.
Annak érdekében, hogy a közösségi tudat erősödjön az összetartozás, a közös szokásrendszer újfajta rítusokat, ünnepeket is kialakít. Ilyen ünnepek lehetnek eleinte a kisebb csapatoknál a születésnapi megemlékezések, vagy a nagyobb csapatkirándulások, illetve a még nagyobb céges vacsora, karácsonyi parti, családi napok stb.
Annak érdekében, hogy a közösségi tudat erősödjön az összetartozás, a közös szokásrendszer újfajta rítusokat, ünnepeket is kialakít. Ilyen ünnepek lehetnek eleinte a kisebb csapatoknál a születésnapi megemlékezések, vagy a nagyobb csapatkirándulások, illetve a még nagyobb céges vacsora, karácsonyi parti, családi napok stb.
A vállalatnak idővel lesz egy múltja,
amelynek életéből közkézen sokféle mítosz történet kering a régi dolgozók
segítségével, és amelyek átörökítődnek – némi színváltással, kisebb-nagyobb
torzításokkal – az új dolgozók számára
is. Ahogy egy család életében itt is vannak rossz szakaszok, „fekete
bárányok”, és rossz vezetők, mint ahogy a nosztalgiázás is fellelhető. De ahogy
egy családban is szeretjük a családtagokról szóló történeteket hallgatni – jót
és rosszat egyaránt -, a vállalatoknál
is fontos, a történetek kapcsán a tagok megélhessék – újraélhessék - saját kapcsolataikat, értékeiket, amelyek
mentén itt vannak, és ma is dolgoznak, mint egy nagyobb „család” tagjaként.
Korábban print kiadványokon, a cégen belül faliújságon, központi helyen
szerepelt a cég története, ma már jóval szélesebb nyilvánosság számára olvasható
pl. a honlapon, hogy mely értékek, normák mentén alapult és fejlődött a
vállalat, és milyen célokat, terveket fogalmazott meg a jövőre nézve.
A munkatársak pedig vállalják ezeket az
értékeket, az interiorizálás révén pedig a mindennapok rituáléjában is
kifejeződnek. Ennek színtere lehet egy közös kávézás is, ahol a rituálékban megjelenik a szokás,
mint „rend”.
A szokások rítusokká válva a szervezet
mindennapját átszövik, az új dolgozó beléptetéstől kezdve a külső-belső
ügyfelekkel való bánásmódon keresztül, a különböző külső események, vállalati támogatások, hivatalos előadások,
beszédek, a belső vállalati közös étkezések, vagy az évzáró, karácsonyi partin
át mindenhol, amely ezáltal az összes többi szervezettől,
jól megkülönböztethetővé, egyedivé válik.
A dolgozók számára a vállalat értékei
bensővé válnak, ezért a ”nálunk az a szokás” kifejezésekben – ahogy említettük korábban is - abszolút tetten érhető a közösség
vállalása, a szervezeti kultúrában való
együttélés. Ez lehet jó hír, ha éppen ide akartunk érkezni, ide akarunk tartozni, de
ha változtatni akarunk ezen, akkor ez rossz hír.
Ahogy láttuk az értékrendek belsővé
tétele egy soktényezős és hosszú folyamat eredménye, és az ebből való
átmozgatás, az értékrend váltás éppen az érzelmi volta miatt sokszor nem is
működik, ezért a munkatársak cseréje ezekben az esetekben
kifejezetten kívánatos – nem örömteli, csak -, szükséges lépés.
Ahogy látható tehát, a gazdasági
környezetben való létezés – éppen úgy, ahogy egy családnak a társadalmon
belüli beilleszkedése - a külvilág
ingerre adott válaszok rendszere, a megfelelő – sikeres - viselkedés érdekében.
Ahogy
írtuk is már, a bensővé vált értékek, előfeltevések a dolgozók számára a szervezet önértelmezése és
környezetfelfogása egyfajta igazodási pont, ehhez mérten értékelik a külső környezetet mind a
veszély, mind pedig az előnyök terén.
A szervezeti kultúra segítségével „értelmezhetővé” válik a külvilág, és csökken ennek a frusztrációs hatása is, hiszen stabil értékekkel „rendet” teremt, igazodási pontot jelent a szervezet minden tagja számára.
Ugyanakkor, ha nagyon merevek ezek a keretek, az akár a kreatív
alkotó emberek számára egyfajta gúzsbakötés is jelenthet, így tehát igen
lényeges, hogy a szervezeti kultúrát valóban a szervezet tagjai a közös
célokhoz alakítva alakítsák ki, amelyben helye van minden tagjának egyedisége,
amellyel erősíti a csapatot, a vállalt egészét. Pl. ilyen a rugalmas
munkaszervezés, vagy ahol a kreatív munkát végzők tágabb időbeosztásban
dolgozhatnak.
A szervezeti kultúra vizsgálata
Ahogy említettük korábban a mítoszok, rituálék, a szokások és a hagyományok egy idő múlva olyan kézenfekvőekké válnak egy szervezeten belül, hogy azokat magától értetődő adottságként kezelik a tagok.
Így fordulhat elő, hogy sokszor a
szervezet tagjai nincsenek is tudatában a kultúrájuk rétegeivel, valójában
egészen addig, míg egy másik kultúrával közvetlenül nem szembesülnek. Amely
lehet egy másik szolgáltató partner, beszállító, vagy netán egy ügyfél is.
Innen pedig igen könnyen belátható, hogy
nem szabad a szervezeti kultúrára úgy tekinteni, mint valami bevehetetlen
erődre, vagy éppen olyan csodálatos sajátosságra, amelyet egy „üveg búra” alatt
kell tartani.
Ahogy írtuk is, a szervezeti kultúra a vállalat inger-válasz rendszere, azaz a szervezetet ért külső-belső hatásokra adott válaszok, problémák megoldásának követendő mintáinak és a kívánatos gondolkodás- és magatartásmódnak az együttese, melyet a szervezet tagjai közösen fogadtak el és közösen alakítják közös értékeik, meggyőződéseik szerint, és mint ilyet magukra és a szervezet minden jövőbeni tagjára nézve követendőnek tartanak.
Azonban ahhoz, hogy a vállalat vezetése tudatosan fejlessze a szervezeti kultúrát, hogy az a vállalati stratégiai célkitűzéseit minél hatékonyabban támogassa, meg kell tudnia, hogy milyen szinten áll a szervezeti kultúra az adott vállalatnál.
Sajnos a vizsgálat módszereit tekintve nem igazán vannak egyértelmű és kiváló módszerek. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy akkor mérni, vizsgálni sem kell! Pusztán csak azt, hogy tisztában kell lennünk a vizsgálati lehetőségekkel, és az előnyök. hátrányok mérlegelése után, kell kiválasztanunk a módszert, és lehetőség szerint többféle módszert ötvözve alkalmazzunk, hogy ezzel is csökkentsük az egyes mérési módszerek torzító hatását.
A szervezeti kultúra vizsgálatánál alkalmazható a klasszikus megfigyelés
módszere, az eset tanulmány, de ezek mind-mind igen időigényesek. A leginkább alkalmazott a kérdőíves
felmérés, kiegészítve mély interjúval (esetleg fókuszcsoporttal).
Mi a magunk részéről a kérdőíves
módszert kiegészítve mély interjúval azért alkalmazzuk, mert rendszerint mire
sor kerül egy vállalatnál a szervezeti kultúra feltárására, addigra már jól
ismerjük az adott szervezetet, és így a vállalat számára lényeges kérdéséket valóban meg tudjuk
fogalmazni.
Azonban nagyon sok mértékben függ ez attól, hogy a vállalat
vezetése mennyire kooperatív, mennyire vállalja be, hogy a
kérdőívben ne a vágyott elemek legyenek megjelenítve, hanem valóban, éles képet kapjunk a jelenlegi állapotról.
A valós állapot feltárása már pedig létkérdés a vezetés számára, mert a folytonos változások az igazi próbakövek a szervezeti létnek, és ehhez tisztában kell lenni a szervezet jelenlegi kultúra szintjeivel.
A valós állapot feltárása már pedig létkérdés a vezetés számára, mert a folytonos változások az igazi próbakövek a szervezeti létnek, és ehhez tisztában kell lenni a szervezet jelenlegi kultúra szintjeivel.
A kérdőív eredményének feldolgozás
szintén kulcskérdés. Tisztában kell lennünk azzal a pszichológiai ténnyel, hogy írásban sokkal keményebben
fogalmazunk, mint azt tesszük szóban, szemtől szemben. Így tehát, ha az eredmény igen
kritikus, azért még nem kell azt gondolni, hogy tömeges problémák vannak, de
azt igen, hogy vannak problémák,
melyeket mielőbb fel kell alaposabban tárni. Ilyen lehet, ha pl. negatív
értékelést kapott a nyílt kommunikáció jelenléte – pontosabban nem jelenléte -,
vagy a konfliktuskezelés hiányosságai, a jutalmazás-büntetés rendszere vagy éppen
az előmenetel lehetőségei, az elismerés, vagy éppen a vezetés hiányosságai. Ha
a vezetői magatartás megítélésében tapasztalunk eltéréseket, a vezetőkkel mielőbb külön kell foglalkozni,
akár a változások kezelése, vagy „csak” a vezetői szerepük kapcsán.
És persze minden területet alaposan meg ki kell elemezni, amely alapján pl.
a vezetői képzési programot lehet
elkészíteni, de a dolgozók számára is érdemes olyan workshopot, fejlesztő
tréningprogramot tervezni, ahol az értékrendek újra fogalmazására, pontosítására
van lehetőség a stratégiai célkitűzések mentén.
Tovább is van!
A szervezetfejlesztés nem állhat meg egy
pillanatra sem, mert nem szabad elfejtenünk, hogy a szervezeteket érő kihívások közül
a legfontosabb maga az, amelyik a piaci oldalról érkezik, és
ez nem más, mint az ügyfélvárások.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a jövő azoké a szervezeteké, amelyek képesek arra, hogy felismerjék és kihasználják a vevőkkel, ügyfelekkel való folyamatos kapcsolattartás előnyeit.
Ehhez azonban olyan szervezeti kultúra kell, amely az ügyfelet helyezi a gondolkodása középpontjában, méghozzá a külső-belső ügyfeleit egyszerre!
És ez nem megy magától, a
kapcsolatközpontúság – szemben az eladás, tranzakció alapú megközelítéssel – állandó „jelenlétet” kíván a szervezet minden tagjától.
A kapcsolat-központúság normáinak
betartása ugyanakkor jelentős versenyelőnyt eredményez, és amelynek nagysága jóval több lesz, mint a normák kialakítására és
begyakorlására szánt források nagysága. Éppen
ezért az informatikai infrastruktúrán felül, a humán terület fejlesztésén sem
szabad takarékoskodni!
A teljes cikk megjelent az ALITERA Hírmagazin 2018/Tél számában
„Egy hideg éjszakán összebújt néhány sündisznó, hogy kicsit megmelegedjék.
Tüskéik azonban a közelséget kényelmetlenné tették, ezért ismét széjjelhúzódtak
és fáztak. Ismételt próbálkozások után végül találtak egy olyan távolságot,
amelynél még eléggé megmelegedhettek, anélkül, hogy összeszurkálták volna
egymást. Ettől kezdve ezt a távolságot illendőségnek és jó modornak nevezték.”
Paul Leyhausen
Paul Leyhausen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése