Az eléggé nyilvánvaló, hogy egy szervezetnek,
ha van megrendelése, vannak ügyfelei, akkor vannak munkatársai is, másképp
nehéz lenne cégként működni. Az is természetes, hogy a munkatársak
hosszabb-rövidebb ideig vannak egy szervezetnél, így mindig akad, aki éppen
betanul egy munkakörbe, és van, aki éppen átad egy feladatkört, és persze van,
aki „betanítja” az újakat, vagy éppen helyettesít, amíg az új kolléga
beválásával teljesen betöltött lesz, és aztán egy bizonyos idő múlva kezdődik
minden elölről…
Minden munkahelyen, és idehaza is
a „legdrágább” erőforrás maga a munkavállaló, a szó szoros és átvitt értelmében
is, mert nélküle a szintén nem olcsó gépek, berendezések és végül maga az egész
vállalkozás nem igazán működik.
Magad uram, ha szolgád nincs
A vállalkozások kezdeti
szakaszukban „garázs cég” korszakukban, avagy családi vállalkozásban, nagyrészt
egyedüli vállalkozóként, vagy nagyon közeli rokonokra, barátokra osztott
feladatkörökkel indították el a működésüket. Így a munkaerőkérdés eleinte nem
is volt kérdés, akit ismertek és bíztak benne, ráadásul értett is valamihez –
vagy éppen be lehetett tanítani -, dolgozhatott a cég színeiben. Amikor mégis valakit pótolni kellett, igyekeztek
saját ismerősi körből megoldani a munkaerőkérdést, mert a „káderezés” gyorsan
ment, így ha tágabb körből is, de végül is mindig a valakinek a valakije volt
az új munkatárs.
Kis cég nagy gond, nagy cég még nagyobb
A növekedéssel, a munkafolyamatok
bővülése, változása, technológia fejlődése, az ügyféligények is megváltoztak
mind mennyiségileg, mind minőségileg, és az élesedő piaci helyzetben az adat -technológia
- fejlesztés stb. biztonsága is rendkívül fontossá vált.
Az emberi erőforrás-gazdálkodás
dinamikusan változó folyamat, ami a környezeti változások és a szervezeti célok
által vezérelve állandó megújuláson mennek keresztül, ezért is írtam, hogy kis cég
nagy gond és a nagy cégnél ez még nagyobb. Azért is, mert, ahogy változik a külső és
belső gazdasági környezet, ennek megfelelően a munkahelyi kockázatok is
folyamatosan változnak. Egyes kockázatok megszűnnek a folyamatok változása
által és ugyanakkor újak keletkeznek.
Amikor egy vállalkozás szakmai
tudás hiánya és a magas befektetési igény miatt pl. úgy dönt, hogy kiszervezi a
telefonos ügyfélszolgálatát, egy sor korábbi kockázatoktól menekül meg. Nem kell többé a munkavállalók kilépésével,
felvételével, képzésével, helyettesítésével foglalkozni, megoldódik a
munkabiztonság, és végre más törődik a munkavállalók motiválásával. Azonban ezzel
együtt helyettük másféle kockázatok keletkeznek, melyekre megfelelően fel kell
készülni mindkét félnek, pl. az adatbiztonság megfelelő kezelésére, vagy a
teljes értékesítési folyamat átstrukturálására.
Kockázatok és mellékhatások
Egy munkaadó szempontjából nagy
kockázattal jár – akár csak egyetlen új munkavállaló esetében – a kiválasztás,
toborzás, a foglalkoztatás, a munkavégzés, a munkavállaló munkaköri
alkalmassága, illetve alkalmatlansága, magatartása, a kilépés, az adatvédelem
és adatbiztonság. (Nem csak a hozzá értés hiánya miatt.)
A kiválasztás, toborzás kockázata
a beválás mutatóján, illetve annak javulásán keresztül mérhető. A mutató
kifejezi, hogy a felvettek (a munkaviszonyt létesítők) száma és a beváltak (a
felvettek közül azok, akik legalább 100%-os teljesítmény elérésére képesek)
létszáma milyen arányt képvisel. A mutató tükrözi a felvett munkavállalók
beválásának esélyét.
A beválási százalék növeléséhez komoly anyagi érdekek fűződnek,
ugyanis a be nem vált munkavállaló helyett újat kell felvenni, ami a
kiválasztással és a betanítással járó költségek megduplázódását jelenti.
A
beválási mutató hatékonyabb kiválasztási és betanítási technikák alkalmazásával
javíthatóak. A külsős munkaerő-kiválasztók igénybevételével növelhető a
beváltak aránya, ezáltal csökkenthető a kiválasztás és a betanítás
hiányosságaira visszavezethető kárérték nagysága. A beválási mutató javítása
révén – a kiválasztás és a betanítás hatékonyságának fokozásával –
költségmegtakarítás érhető el.
A munkaerőben, nem az erő megléte a legfontosabb
Gondoljunk csak bele, hogy
vállalkozásunkhoz egy tárgyi eszköz – akárcsak egyetlen laptop - beszerzése során
mi mindent megvizsgálunk, mire meghozzuk a komoly, súlyos döntésünket arról,
hogy megvesszük, azaz elkötelezzük magunkat a döntésünk mellett. Azért
választunk ilyen körültekintően technikai eszközöket, hogy profitot tudjunk
termelni. Ezeket beruházásoknak hívjuk, és a termelési célokra használva tőkét
termelünk, ezért hát természetes, hogy az eszköz kiválasztása során
megvizsgáljuk a kiszemelt technika tulajdonságait, mérlegeljük hasznosságát és
persze a megtérülés és a hozam lehetőségét is. Azt is tudjuk, hogy a technika
elromolhat, tehát, ha már birtokunkban van, vigyázunk rá, javítjuk, és karban
tartjuk. Azzal is tisztában vagyunk, hogy a technikai fejlődése igen gyors,
így, ha lépést akarunk tartani a versenytársakkal a fejlesztésre, a
korszerűségre is nagyon kell figyelnünk, különben hamar veszteséget termelünk.
Vajon ennek alapján, mi lehet a magyarázata
annak, hogy a termélési eszközünk másik felével, a humán erőforrással, annak
kiválasztásával, alkalmasságával, beválásával, motiválásával közel annyira sem
törődünk, mint a technikai eszközökével? Mert, hogy az erő humánum nélkül nem
igazán versenyképes termelési eszköz a munkáltatók számára sem.
A vállalat humán
eszközállománya
A mai gazdasági környezetben egyértelmű, hogy a kínálat továbbra is
folyamatosan növekedni fog, a konkurencia folyamatosan el akarja csábítani az
ügyfeleinket. Eközben az ügyfelek egyre tudatosabbakká válnak – túl kell élniük
ezt a „heves udvarlást” a nem kívánatos mellékhatások nélkül -, így saját
érdekük mentén azok mellé teszik le a voksukat, akik leginkább képesek a
személyre szabott kiszolgálásra, egyedi igények kielégítésére. Nem lehet nem
tudomásul venni, hogy az ügyfeleknek hatalmukban áll választani és (elutasítani
is!), miért is ne gyakorolnák ebbeli uralkodói erejüket.
A vállalatoknak pedig
- ha nem akarnak elvérezni az ügyfélvesztésben -, mindent meg kell tenniük
annak érdekében, hogy csökkentsék ezt a folyamatot, és ennek eredményeképpen meglévő ügyfeleiket megtartsák. Ehhez sokkal egyszerűbb út vezet, mint ahogy
azt sokan gondolják, ez pedig az, hogy növelik a meglévő ügyfeleik
elégedettségét. Ehhez meg kell érteniük a vállalkozásoknak, hogy a hűséges
ügyfelek a vállalat „eszközállománya” immateriális eszköze, és nem „egyszer
használatos ügyfelek”. A törzsvásárlók a hírnév erősítésével, a márka
képviseletével adnak értéket a vállalat eredménymérlegéhez, ezért megbecsülésük
az egész vállalat elemi érdeke!
A vállalati ügyfélkapcsolatok minőségét az egész vállalatot átható
gondolkodásmód fejezi ki és az ügyfelekkel folytatott kapcsolati marketing
kommunikáció pedig a megvalósítást. Ezt azt jelenti, hogy egy vállalkozáson
belül egyszerre kell kezelni a vásárlók – egyre inkább egyedi! – igényeit, de a
dolgozók, a tulajdonosok nagykereskedők, és más piacbefolyásoló szereplő (pl.:
befektetők, szabályozó szervek, stb.) érdekeit is.
Nagyon is fontosak - de inkább a legfontosabbak - a megfelelően
kiválasztott, képzett, motivált, lojális munkatársak – a humán
eszközállomány -, akik a vállalat folyamatait működtetik és közvetlenül az
ügyféllel találkozva, személyükben képviselik a vállalat ügyfélkezelési
filozófiáját, rajtuk múlik, hogy sikerül-e megtartani a nyereséges ügyfeleket!
De hol vannak a JÓ munkatársak?
Amikor már elfogytak a rokonok,
barátok, ismerősök, ismerősök ismerősei, vagy valami speciális képességű,
tudású munkatársra van szüksége egy vállalkozásnak, nekilát a keresésnek.
Aki még nem próbálta, hogy milyen
is a munkavállalók keresése, gondol egy nagyot és feladja a saját maga által
megfogalmazott álláshirdetést. Úgy gondolja, hogy majd kiválasztja, aki neki
kell, hiszen ismeri a munkát, tudja, hogy kit keres, és ismeri az embereket is.
Amikor megérkeznek az első önéletrajzok - ma már elsősorban e-mailben -, eleinte remekül "szórakozik", "kész tanulmány" kik és hogyan, mivel jelentkeznek a
munkavállalók. A boltokban bevált szokás, hogy az eladókat úgy keresik, hogy
kiírják a kirakatba, ajtóra, hogy milyen munkatársakat keresnek, így
értelemszerűen ők személyesen jelennek majd meg a boltban. Ez eleinte érdekes lehet, de később, főleg, ha többen is jelentkeznek nagyon is zavaró lehet a kiszolgálásban, a vevők előtt zajló "kiválasztás" nem szerencsés üzenet.
Jó, ha tisztában vagyunk azzal,
hogy 2012—ben 30-40.000 szabad álláshelyre jutott több mint 500.000
álláskereső. Így ma azon nem kell csodálkozni, hogy egyetlen álláslehetőség
hirdetésre munkakörtől, régiótól függően 50-300 önéletrajz is érkezhet.
Nos, szembesülve az önéletrajzok
mennyiségével, változatos formájával szembesülve az egyszeri munkáltató vagy
egyedül, vagy egy számára hiteles személy segítségével, megpróbál valahogyan
dönteni. Van olyan kiválasztási gyakorlat – különösen értékesítői munkakörben
-, hogy mindenkit fogadnak, aki jelentkezik, és aki elfogadja a jutalékos
feltétel, azokat némi tömeges oktatás után, „szabadjára engedik”, „beültetik
telefonálni”, mondván majd a „piac megmondja”, hogy beválik-e, vagy sem. Nos,
ez ugye sem ez, sem pedig a „nézzük meg, hátha beválik” alapon történő
próba-szerencse módszer nem kiválasztás, és az sem lehet kérdéses, hogy az írás
elején említett vállalati kockázati elemek mind rendre jelentkeznek!
Segítséget nem szégyen kérni
Elképzelhető, hogy egy cégvezető
egy mérnöki állásra hamar megtalálja a jelentkezőt, ha van a közelben olyan
egyetem, ahol éppen adott szakos képzés zajlik. Az is lehet, hogy még nem
keresünk munkatársat, de mivel érkezett egy nagyon szimpatikus jelentkező –
legalább ő keres állást, biztos akar dolgozni -, hát felkínáljuk a lehetőséget.
De, ha nem így van, és választani kellene 150 önéletrajzból, nem olyan nagy
szégyen, ha segítséget kérünk pl. olyan szakembertől, aki kiválasztással
foglalkozik. Még jobb, ha azelőtt
keressük fel, hogy feladnánk „A” hirdetést.
A munkavállaló kereséshez nem a hirdetés feladása az első lépés
Igen nem az első lépés, hanem
legfeljebb a második a hirdetés feladása, hiszen előtte meg kell írni azt. De
ahhoz, hogy megírjuk az álláshirdetést, tudnunk kell, hogy:
- Milyen feladatra keresünk, milyen képzettségű munkatársat, ehhez képest pontosan mi áll a munkaköri leírásában, van-e valami személyi egyéb speciális szempont, aminek feltétlenül teljesülnie kell (pl. milyen kulcskompetenciákra van szükség), és mindez mikortól.
- Milyen munkakörülményeket és milyen feltételeket biztosítunk, mint munkáltató. Hol és milyen körülmények között (eszközökkel) fogja végezni a munkáját a dolgozó, ehhez képest milyen bér és egyéb kiegészítő juttatásokra, milyen elvárások teljesülése mentén számíthat majd
- Milyen bizonyítványokra, referenciára van szükség, hogyan és milyen módon kérjük a munkavállalók jelentkezését, ki és meddig fog foglalkozni a jelentkezőkkel.
- Milyen módszerekkel, mit, mikor és ki vizsgál a jelentkezőknél, ezt hogyan értékeli (adott körben mi lesz a kiválasztási kritérium), és azt is, hogy milyen a kiválasztási eljárás ütemezése.
- Hol és hogyan és mennyi ideig, mekkora költség kerettel keresünk munkatársat, ki lesz majd az új munkatárs betanítója – az ő segítője, hogy ne legyen termelés kiesés, vagy mennyi túlórára számíthatunk -, mennyi idő alatt várható a beválása.
- Mennyibe kerül majd összesen ennek alapján az új munkatárs felkutatása, kiválasztása.
…. és, ha mindez megvan, és akkor,
akinek a feladata lesz, hozzá láthat a hirdetés megfogalmazásához.
Nem baj, ha nem
értünk hozzá, csak legyünk legalább magunkhoz őszinték!
Egyik ismerősünk - olyan 4-5 évvel ezelőtt megkérdezte
-, hogy vállalunk-e nem klasszikus értelemben vett ügyfelekkel foglalkozó
munkatárs kiválasztását. Különös volt a kérés – és persze kihívás -, így azt
mondtuk nézzük meg miről van szó. Kiderült, hogy autós segélyszolgálatos
sofőröket keres, de nyelveket beszélőt, nagyon profit, becsületest,
ügyfélcentrikust, rugalmasat, megbízhatót, és még autószereléshez is értőt. De,
grafológust is kér, meg személyiség teszteket és telefonos és személyes
interjút is, amin már ő, mint megbízó is részt vesz.
Az első lépésként jó alaposan körbejártuk a feladatot,
meg kellett ismernünk milyen az a segélyszolgálat amit majd el kell látnia az
új munkatársnak. (Teljesen nem volt ismeretlen a dolog, mert másképpen, de
álltunk már kapcsolatban autómentőkkel, segélyszolgálatokkal.)
Megírtuk a
hirdetést, és jöttek az önéletrajzok. Ekkor ért az első meglepetés bennünket, kiderült,
hogy az ismerősünk rendszeresen adott fel hirdetést – ha nem is pont erre az
állásra -, de sokkal kevesebb önéletrajz érkezett, és sok nem igazán alkalmas jelölt jelentkezett a "világosan megírt" kritériumok ellenére. Mi volt a különbség? A megfogalmazás és a kritériumok
másféle hangsúlyozása. Egyszerűnek hangzik, de mégsem az, ha karakterszámokban
kell gondolkodni, és úgy kell a lehetőségekben fogalmazni, hogy az üzenet
pontosan azokat szólítsa meg, akiknek a jelentkezését mi szeretnénk elérni.
Egy másik megbízónk kétségbe
esetten hívott fel, hogy segítsünk, mert egy ismerőse meghirdetett egy női
ruházati bolti eladói állást, de valami borzalom, hogy kik jönnek, és hát ő ezt
így nem szeretné, de a dolog sürgős, mert a betanítására már csak 1 hét van. Mi
volt a hiba? Azt írta a hirdetésbe, hogy aki szereti a divatot, szívesen
modellkedik, szereti a csinos ruhákat, jöjjön hozzá dolgozni. Ugye nem kell
leírnom, hogy mire gondoltak, akik jelentkeztek.
Az autómentő sofőr kiválasztása rendben lezajlott, a
tesztek és az interjú alapján elkészítettem az összegző véleményemet és
csatoltam a grafológusét is. Érdekessége volt az eljárásnak, hogy néhány
vizsgált jelentkező esetében nem egyezett a tesztek eredménye a grafológus
által írt megállapításokkal. Az ismerősünk nagyon elégedett volt az
eljárással, de ezzel együtt nem az általunk javasolt embert választotta. Miért,
miért nem erre több okot is mondott, de hát éppen ez a lényeg benne, hogy
rendkívül szubjektív dolog, hogy végül ki lesz a szimpatikus, akivel a megbízó
valójában majd együtt fog dolgozni.
Nem telt bele fél év, és kaptunk a
telefonhívást, hogy fel kellene adni egy új hirdetést egy autómentő sofőr
állásra, mert sajnos mindenben, és majdnem szó szerint, igazunk volt, és már
belátja, hogy hallgatni kellett volna ránk. Azóta is rendszeres megbízónk - persze nem csak sofőröket keresünk -, mert
nemcsak, hogy biztosabb így a kiválasztás a számára, de költséghatékonyabb is,
mert ezalatt az idő alatt is a saját munkájával foglalkozhat.
Nagyon tanulságosak volt számunkra ezek a kiválasztási megbízások, és egyre inkább
láttuk, hogy a magyar mikro-kis és közepes vállalkozók számára mi az igazi probléma a
munkavállalók keresése kapcsán.
Kiválasztás dinamikusan
Érzékelve a
magyar KKV problémáját, kidolgoztuk a DINAMIKUS kiválasztási eljárásunkat, amely tartalmazza a klasszikus kiválasztási folyamat szinte minden
lépését, tehát szakmailag semmi sem sérül. Azonban ezek a lépések lebontásra
kerültek, így követhetővé és nyitottá válik a teljes kiválasztási folyamat a
megbízó számára, aki a hagyományos eljárásban során csak a „végeredménnyel
találkozott”. Ettől a kiszolgáltatott – és néha túlzásnak tartott, „nagy” kiválasztási
eljárástól - magyar KKV vezetők nagyon elzárkóznak. A cégvezetők nem csak a
folyamatot akarják látni, hanem a leendő beosztottról úgy akar dönteni, hogy
meghatározhassa mely jelentkezők között szeretné megtalálni a legjobbat.
Ezért a
dinamikus eljárásunk leglényegesebb eleme, hogy a megbízó a kilépési pontoknál
döntési helyzetbe kerülhet. Dönthet a kiválasztás folytatásról, avagy adott
pontnál a folyamat lezárásáról, illetve önálló folytatásáról, és a vizsgált
személyek számáról is.
(Egy ajánlott vizsgálati mennyiség mindig van, de,
ha ettől el kíván térni, a megbízó - vagy speciális a munkakör és eleve nem
várható tömeges jelentkezés -, ezt is megteheti.) Ennek szellemében pl. lehet
csak a hirdetés feladást kérni, de lehet kérni csak önéletrajz válogatást,
szűrést, vagy előszűrést tesztekkel, vagy akár magát a teljes folyamatot.
Amikor
mi befejezzük a kiválasztási folyamatot - ott, ahol a megbízóval előzetesen
megállapodtunk -, minden dokumentációt átadunk, értékeléssel, tesztek
eredményével együtt. Persze, ha végig visszük a folyamatot, akkor egy összegző
értékeléssel és ajánlással együtt adjuk át a kiválasztási eljárás során
megvizsgált személyek anyagát.
„Ha vannak problémát jelentő dolgaink,
amiket meg kell oldani, jobb nem elfelejteni, hogy két fej jobb, mint egy.
(...) Ha önmagamban próbálom megoldani a problémáimat, akkor lehet, hogy
lesznek vakfoltjaim, ahol nem látom azt, ami teljesen nyilvánvaló lenne valaki
másnak.”
Feldmár András
„Ha vannak problémát jelentő dolgaink,
amiket meg kell oldani, jobb nem elfelejteni, hogy két fej jobb, mint egy.
(...) Ha önmagamban próbálom megoldani a problémáimat, akkor lehet, hogy
lesznek vakfoltjaim, ahol nem látom azt, ami teljesen nyilvánvaló lenne valaki
másnak.”
Feldmár András
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése