Mondhatnám, hogy a mai komor világba egy kis humort
szeretnék becsempészni az írásom címével - ez is lehet persze egy cél -, de
sajnos más oka van, hogy ezt választottam.
A napokban több igen hasonló
telefonhívást, emailt kaptunk az őszi, év végi hajrá előtti utolsó nekirugaszkodása
kapcsán. Több vállalkozásban megszámolták az ügyfeleiket, és nem voltak
elégedettek a számokkal, és elindultak az interneten szerencsét próbálni, és kérdezgettek
mindenfelé, hogy mennyibe lenne mostanság egy új ügyfél.
Nos, ténykérdés, hogy van ügyfél
a piacon bőven, csak az a baj velük, hogy mind valahová tartozik, és az „onnan
elhíváshoz” nekünk még nem sikerült kifejlesztenünk az ügyfélszerző-varázssípot,
és ennek az innovációnak a kifejlesztése egyelőre nem pénz kérdése.
Vannak megoldásaink az ügyfélkapcsolatok fejlesztésére, de ahhoz még annál is többet kell tudnunk, hogy kinek mit jelent az ügyfél. Amikor ezt próbáltuk vázolni, többen nem értették, hogy miért nem adunk ügyfeleket, ha egyszer ügyfélkapcsolatokkal foglalkozunk. Ez lehet, hogy első olvasatra viccesnek tűnik, de másodikra már inkább szomorú. 2012-ben vagyunk, annak is a vége felé, és ott tartunk, hogy bizonyos vállalkozások darabra vennének „ügyfelet”, és még csak nem is potenciális ügyfelet, hanem konkrétan tőle vásárló vevőt!
Vannak megoldásaink az ügyfélkapcsolatok fejlesztésére, de ahhoz még annál is többet kell tudnunk, hogy kinek mit jelent az ügyfél. Amikor ezt próbáltuk vázolni, többen nem értették, hogy miért nem adunk ügyfeleket, ha egyszer ügyfélkapcsolatokkal foglalkozunk. Ez lehet, hogy első olvasatra viccesnek tűnik, de másodikra már inkább szomorú. 2012-ben vagyunk, annak is a vége felé, és ott tartunk, hogy bizonyos vállalkozások darabra vennének „ügyfelet”, és még csak nem is potenciális ügyfelet, hanem konkrétan tőle vásárló vevőt!
Mi nem csak tanítjuk, hanem
végezzük is azt, amit tanítunk, így piackutatási, ügyféligény felmérési céllal
kérdéseket tettem fel az ajánlat kérőknek azzal kapcsolatban, hogy hogyan is
gondolják az „ügyfelek” megszerzését. (Természetesen legálisan és erőszak
nélkül.)
Íme, az eredmény:
Az első lépés nagyon fontos
Igen, mert csak utána jöhet a
második. De, ha az ügyfélkört egy halmaznak látjuk és hozzá vezető utat
nyílegyenesnek nincs probléma, hogy merre van az előre. De, ha az ügyfélkör sok
kis kupacba sorolható, és van hozzá-tőle keresztbe-kasul vezető út, akkor azért
tényleg fontos kérdés lehet, hogy merre legyen az első lépés. Ennek kitalálását
nemes egyszerűséggel sok vezető „átutalja” az értékesítő kollégának, hogy hát
ez lenne a dolga, induljon elfelé.
Egy valós megkeresés:
„Üdvözlöm
Ajánlatot szeretnék kérni Öntől
Várom Levelét
X”
Nehéz egy ilyen "bőbeszédű" megkeresésre mit mondani, magam is kérdéseket írtam válaszként.
Nem vitás eladni kell, hiszen a vevőből lesz az ügyfél, és akkor így összességében a értékesítő dolga az ügyfélkör bővítése. Persze vannak cégvezetők, akik maguk akarják kézbe venni – na jó, tartani – a dolgokat, így maguk látnak neki a kutatásnak. A kommunikációban látszik ez meg jobban, több a tisztelet adnak. Akad olyan vezető, aki az írásbeli megkereséskor a személyes megszólításra is ügyel, míg a „csak munkatársak” úgy vélik az is elég, hogy „Tisztelt Cég!”. A folytatásból kiderült, hogy nem lenne nagy fáradtság beírni a cégnevünket, mert azt írják, hogy éppen nézik a honlapunkat.
Nem vitás eladni kell, hiszen a vevőből lesz az ügyfél, és akkor így összességében a értékesítő dolga az ügyfélkör bővítése. Persze vannak cégvezetők, akik maguk akarják kézbe venni – na jó, tartani – a dolgokat, így maguk látnak neki a kutatásnak. A kommunikációban látszik ez meg jobban, több a tisztelet adnak. Akad olyan vezető, aki az írásbeli megkereséskor a személyes megszólításra is ügyel, míg a „csak munkatársak” úgy vélik az is elég, hogy „Tisztelt Cég!”. A folytatásból kiderült, hogy nem lenne nagy fáradtság beírni a cégnevünket, mert azt írják, hogy éppen nézik a honlapunkat.
Valójában nem az zavar, hogy nem veszi a fáradtságot egy ajánlatkéréskor egy
potenciális megbízó – mert ugye nekünk mindenki az, aki minket megkeres! -,
hogy a nevünkön szólít meg. Az a nem is annyira rejtett üzenet a zavaró a
számomra, hogy, ha ő ennyire tiszteli meg leendő partnerét, szolgáltatóját,
vagy ennyi energiát fordít a munkája elvégzésére, vajon, hogyan és milyen
minőségben bánik majd leendő ügyfeleivel.
Az első lépés az ügyfélszerzésben
is a hiteles, „jó” első benyomás keltése, amely igénytelen kommunikációval akár
írásban, akár szóban történik azonnali kapcsolatvesztéssel jár. Kár erről
megfeledkezni, mert, ahogy korábban jeleztem azért fontos az első lépés, mert
csak utána tud jönni a második, és, ha nem következik, akkor csak a helyben
állás marad. No, de mi persze érdeklődtünk a megkeresés pontosítása céljából.
Aki keres, az még nem biztos, hogy találni is akar
A vállalkozások is pontosan úgy
vásárolnak szolgáltatást, terméket, ahogy azt egyszerű lakosok teszik a
hétköznapokban. Megnézik az előnyöket, összehasonlítanak, mérlegelnek és döntenek.
Amikor eldöntjük, hogy például
egy cipőt szeretnénk venni, akkor pontosan tudjuk, hol akarjuk megnézni, és
mire számíthatunk ár és választék, kiszolgálás tekintetében. De, ha egy autót
akarunk venni, már sokkal inkább mélyebb és hosszabb előzetes kutatást
folytatunk, többször nézegetjük a lehetőségeket, elmegyünk tesztvezetésre is és
valószínűleg családunkkal együtt hozzuk meg a döntést.
Egy szolgáltatás esetében nem
lehet előre tudni mit kapunk, ezért itt kulcsfontosságú a bizalom kérdése. Egy fodrász egyszerre csak egyszer tudja
levágni a hajunkat, és az ő munkájának minőségét csak azután tudjuk
megállapítani, ha már készen van a frizuránk. Viszont azt előre megtudhatjuk,
hogy melyik az ügyesebb fodrász például úgy, hogy megkérdezzük attól az
ismerősünktől, akinek legjobban tetszik a frizurája, hogy ki a fodrásza. Így
máris van egy előfeltételezésünk mire számíthatunk, ha elmegyünk hozzá mi is.
Ezzel együtt a bizonyosság csak utólagos, de a bizalmat mégis meg kell
előlegezni.
Vannak, akik úgy keresnek az
interneten „vevőszerzési módszert”, „hideg hívást”, „Call Centert”, hogy
egyáltalán nem hisznek benne, sőt van rossz tapasztalatuk már, még anyagi káruk
is, de mivel pillanatnyilag nem tudnak jobbat – vagy ehhez ragaszkodik a
vezetés -, marad a módszer, csak most másik szolgáltatót keresnek hozzá.
„A bizalomra bizalom a válasz.” (Monika Feth)
Tudjuk-e, hogy mit jelent a
bizalom? Hogyan és mit vizsgálunk egy felénk irányuló emberi közeledés, megnyilvánulás
kapcsán? Hogyan jutunk el a megkeresésre adott válasz alapján a
szerződéskötésig? Azt vizsgáljuk, hogy megbízunk-e a másik félben annyira, hogy
kétségek nélkül elfogadjuk, hogy a problémánknak ő lesz a megoldója.
Vajon tudjuk-e mit vizsgálunk a
saját bizalmi indexünk megállapítása érdekében szinte a másodpercek törtrésze
alatt egy személyes találkozás, vagy akár egy írásbeli válasz esetében?
Az
egyik, amit vizsgálunk az, az, hogy mi motiválja a másikat, mit akar, azaz mi a szándéka neki velem kapcsolatban. Akkor adunk bizalmat a másik fél
közeledése kapcsán, ha azt érezzük, hogy nekünk
jót akar!
A másik, amit az első megnyilvánulás kapcsán azonnal el tudunk
dönteni - vagy akár még a közeledés során –, az a tudásnak a kisugárzása, a szakértelem, azaz tudnunk, éreznünk
kell, hogy amit nekünk akar adni, az
nekünk jó, és azt is látnunk kell,
hogy ért hozzá, mert ekkor adunk bizalmat neki.
Innentől jönnek a
részletek, a hogyanok megbeszélése, amely már az együttműködést jelenti,
amelyhez azonban csak a bizalmon keresztül vezet az út.
Így az az értékesítő, vagy
cégvezető, aki maga sem hisz abban a módszerben, amelyet ő (nem)akar használni,
csak nem tud jobbat, neki sokat segítünk azzal, hogy lebeszéljük arról, hogy
olyan eszközt próbálgasson - akár többedszerre is -, amelyet maga sem akar
igazán. Szeretjük döntéshelyzetbe hozni a cégvezetőket, értékesítőket, hiszen a
mi dolgunk szakértelmünkkel a munkájuk megkönnyítése és nem a megnehezítése.
Egyik potenciális ügyfelünk így írt a velünk
folytatott találkozás után:
„Úgy tudnám
összefoglalni, hogy összességében olyan megerősítést kaptunk Öntől
akarva-akaratlanul is, ami elvetette azt az ötletünket, hogy külsős céggel és
hideg hívással akarjunk dolgozni. Tudom, hogy ez Önnek nem a legjobb hír, de
szeretném azt is elmondani miért érezzük így.”
Sokat segítünk azoknak is, akik
semmiféle információval nem rendelkeznek a lehetőségekről, és miközben
tisztázzuk ezeket, saját maguk célcsoportjával kapcsolatban is kiderülnek eddig
sosem feltárt kérdések.
Egyik későbbi partnerünk így keresett meg
először:
„XY vagyok a Z
Marketing Tanácsadó Iroda ügyvezetője, és egyik ügyfelünk megbízásából keresem
meg Önöket, mert egy kampány során telemarketinges szolgáltatást szeretnének igénybe
venni. Erre marketing tanácsadó irodánk szakmailag nincs felkészülve, ezért
alvállalkozót keresünk a közreműködésre.”
A kapcsolatfelvétel után számos
dolgot tisztáztunk, a munkát nagyban megkönnyítette, hogy olyan marketinges
csapattal dolgozhattunk, akik pontosan tudták mire jó a piackutatás, a kérdőív
felvétel, és azt is, hogy az eredményeket hogyan fogják majd felhasználni.
Azonban fogalmuk sem volt, hogy a kérdéseket hogyan lehetne feltenni a
telefonon és azt se nagyon tudták elképzelni mennyi plusz információt kaphatnak
még az elemzésünk, tanulmányunk által.
Egy nagyon sikeres kampányt végeztünk
el, és azóta is partnerek vagyunk, több kampányban tudtuk egymás munkáját
hatékonyabbá tenni, ezáltal ügyfeleink elégedettségét elérni.
Piackutatás - kiértékelés |
Ügyfeleket akarunk!
Sokan nincsenek tisztában azzal,
hogy mire számíthatnak a telemarketing kampány során, de hát honnan is tudnák,
ha ők szállítással, kereskedelemmel, vagy éppen fémszerkezetek gyártásával
foglalkoznak, de új és több ügyfelet ők is szeretnének.
Valójában csak végig gondolt, konkrét
marketing elképzelések estében lehet és érdemes egy ügyfélszerző - de bármilyen
más célú –, kampányhoz nekilátni. Hangsúlyozom, hogy elképzelés esetében, és nem pedig már egy kész tervnél, amelyhez
pusztán „végrehajtót” keresnek, mert
abból csak igen ritka esetekben lehet, sikeres kampány.
Ha van egy terv, akkor számba lehet
venni az előzmények után a folyamat összes lépését, az erőforrásokat, a
feladatokat, a felelősségi köröket, és a kampány eredményének felhasználásról
sem feledkezhetünk meg. Sokszor a célok is módosulnak a lehetőségek ismeretében
menet közben, ahogy tervezzük a kampányt, ahogy feltárulnak a lehetőségek.
A
marketing kampány módszertan kiválasztásához szakmai tudásunkkal nagymértékben
hozzájárulunk, ezért partneri
együttműködésben dolgozunk minden megbízónkkal, amely azt jelenti, hogy kampány tervezésének pillanatától részt
veszünk a teljes folyamat kidolgozásában, no persze a végrehajtásban is.
Mi kell
ahhoz, hogy megtervezzenek egy komplex marketing kampányt velünk?
Komplex DM kampány eredményének elemzése |
A marketing kampány tervezése során érdemes néhány főbb kérdést áttekinteni:
- Milyen marketing előzménye volt a tervezett kampánynak?
- Milyen módszereket használtak eddig, és milyen eredményességgel?
- Milyen időtávlatban kívánják a kampányt megvalósítani?
- Milyen költségkereten belül kívánják a kampányt végrehajtani?
- Mi
a jelenlegi marketing kampány célja
pl. piaci környezet feltárása, cég/akció ismertségének növelése, stb. - Milyen más kapcsolódó marketing elemek vannak hozzárendelve
pl. reklámkampány (online, offline), direkt marketing levél (postai/email), facebook kampány, rendezvény, stb. - A
célcsoport kapcsolati, kommunikációs jellemzői
pl. milyen az adatbázis összetétele, előszűrési lehetőségek, célcsoport viszonya a céghez, és/vagy a termékéhez, stb. - Milyen módon kívánják felhasználni a kampány eredményéit pl. további marketing online kampány, az értékesítők felkeresik a potenciális érdeklődőket, termék minta küldése, stb.
Ügyfél-érték-rend
Sokan próbálnák az ügyfélszerzéshez a
telefont segítségül hívni, aztán amikor rájönnek, hogy nem olyan egyszerű, nem
olyan gyors, és nem is olyan olcsó, akkor sokan elgondolkodnak. Azonban nem
mindegy milyen végeredményre jutnak. Amikor nagyon akarunk valamit,
elhatároztuk, hogy megszerezzük, akkor a lehetőségeket is ennek szellemében
nézzük. Így, ha egy ajánlat nem találkozik az elképzelésünkkel, megyünk és
keressük a tovább, amíg „igazunk” nem lesz, és megtaláljuk „amit kerestünk”.
Kérdés csak az, hogy minek alapján tudjuk eldönteni, hogy valóban arra van szükségünk, és amit találtunk az tényleg a legjobb megoldás-e.
Kérdés csak az, hogy minek alapján tudjuk eldönteni, hogy valóban arra van szükségünk, és amit találtunk az tényleg a legjobb megoldás-e.
Nos, itt jön be a marketing mix összes
eleme, hogy a bizalmunkat elnyeri-e az új lehetőség vagy sem, mert ez sosem
szakmai alapon dől el, hiszen a leendő „megrendelő” laikus az ügyfélszerzés
terén. Így elsősorban csakis az érzéseinek hisz - amelyet persze befolyásolnak
a tapasztalatok -, akár a saját, akár a másoktól hallott rossz történetek,
ezért „zsigerből” dönt, tetszik-e, szimpatikus-e, tud-e azonosulni a neki a
kínált (talált) megoldással, avagy nem.
Minden szituációban a korábban
hallottak, tapasztaltak befolyásolják az ítéletünket, döntéseinket, így, ha
valaki igazán nincs meggyőződve pl. a telefonos információcsere, kommunikáció
pozitív lehetőségeiről, akkor az első felindulás után vagy gyorsan dönt valami
olcsó megoldás mellett, hogy legalább ne sok pénzt veszítsen, vagy felhagy vele,
és valami más megoldást keres, vagy talál ki.
Azonban az mindenképpen figyelemre
méltó jelenség, hogy egy árajánlat bekérése után a potenciális megbízó még csak
nem is méltatja válaszra az ajánlattevőt, azt, akit saját maga kért meg arra,
hogy tegyen neki ajánlatot. Azonkívül, hogy udvariatlanság, van olyan
metakommunikációs üzenete, hogy valójában „csak az árad érdekelt”, ami nem
igazán fér bele a bizalmon alapuló üzleti modell keretébe. Azonban én szalmai
okoknál fogva is után-követem az elküldött anyagainkat, így bizony tapasztaltam
sok furcsaságot. Volt, aki zaklatásnak vélte, hogy érdeklődőm az általunk adott
ajánlat sorsáról, de persze a többség idő hiánya miatt nem ért rá foglalkozni,
ahogy ez már lenni szokott.
Árkérdés
Minden
szép és minden jó, de ugye mi a vége, végül is mennyibe kerül egy ügyfél? Nos,
mennyibe kerül egy termék előállítása onnantól, hogy megépítjük a csarnokot?
Attól függ
minden, mit kell csinálni, egy szobafestő is kimegy és megnézi a házat, a
szobákat és ennek alapján ad ajánlatot, mert attól, hogy tudja a szoba méretét
és a belmagasságot, nem látja a falban a lyukakat, vagy a jelenlegi festéket,
amelyet el kell majd távolítania.
Akinek az
ár a fontos, az sajnos megveszi az „első” olcsó, de nem túl jó szolgáltatást –
ez majd sajnos csak a végén derül ki -, és a rossz tapasztalatai miatt kidobja
magát akár a módszert is az ablakon. Akinek viszont jó a tapasztalata, mert
szakembereket alkalmaz, vagy szakmai munkát vesz igénybe, bátran betervezi a
marketing költségek közé, hiszen biztos abban, hogy megtérül a befektetése.
Mint
mindenben, a telemarketingben is van a
jó és a rossz, a bizalom és a bizalmatlanság, a profizmus és a kóklerség. Mindennek ára van, csak a kóklerség a végén
mindig többe kerül, és a piacon a bizalom nem pénz kérdése!
A
telefonos ügyfélkapcsolat haszna
A
telemarketing a direkt marketing
egyik leghatásosabb és legszemélyesebb módja a B2B kapcsolatokban
nélkülözhetetlen kommunikációs csatorna.
Az ügyféllel
közvetlen, azonnali és kétirányú kommunikáció személyes találkozás nélkül,
így nincsenek földrajzi korlátok, ezáltal gyors és költségkímélő megoldás. A
leghatékonyabb módja a kapcsolatépítésnek,
az új, potenciális ügyfelek megszólításának, a célcsoport szűrésének.
A telemarketing
kommunikáció segítségével a potenciális vevők számára az egyszerű bemutatkozó
promóciós anyagok eljuttatásának előkészítését, konkrét igények
feltérképezését, kérdőíves piackutatást, illetve akciók, ajánlatok, tanfolyamok
iránti érdeklődés felkeltését is elvégezhetjük vagy saját magunk, vagy egy erre
szakosodott szolgáltató igénybevételével.
Jót csak jól érdemes használni, mert különben nem hasznot termelünk, hanem veszteséget okozunk mindenkinek.
Jót csak jól érdemes használni, mert különben nem hasznot termelünk, hanem veszteséget okozunk mindenkinek.
Tanácsadással, Call Center HR fejlesztéssel, képzéssel szívesen támogatjuk az Ön munkáját is. Tekintse meg kapcsolódó oldalainkat!
„Az ember jutalma egyenes arányban van a
szolgáltatásával”
Earl Nightingale
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése