„Ügyfél: A pdf, amit átküldtél, nem A/5-ös!
Én: De igen, az!
Ügyfél: De nem az, sokkal nagyobb, több éve dolgozom pdf-el, LÁTOM.
Én: Fent a nagyító ikon mellett hány százalék szerepel?
Ügyfél: 450!”
Én: De igen, az!
Ügyfél: De nem az, sokkal nagyobb, több éve dolgozom pdf-el, LÁTOM.
Én: Fent a nagyító ikon mellett hány százalék szerepel?
Ügyfél: 450!”
A fenti „pokoli történet” az ügyfél és a megbízott
között zajlott, és a Pokoli Ügyfelek honlapon találtam. Vajon humoros?
Igen, lehetséges, hiszen az önirónia is humor, mármint együtt érezve az
ügyféllel. Néha banális dolgokat nem értünk, vagy nem figyelünk fel nyilvánvaló dolgokra mi,
gyarló emberek. Tudják ezt jól például a gyártók is, hiszen a termékekhez a
használati útmutatók nem véletlenül készülnek igen nagy részletességgel.
Általában minden útmutató vége felé a hibajelenségek és azok oka és javítási
lehetőségeinek felsorolása is megtalálható, itt például az elektromos árammal
működő berendezések elsődleges ellenőrzési pontja – bármilyen hibajelenség
esetén - az, hogy: csatlakoztatva van-e a konnektorhoz a berendezés. Hát igen,
és van ilyen.
Érthető a kis összemosolygás is a
„szakértő” megbízott részéről, hiszen ami egy gyakorlott szakembernek olyan
rutin, hogy „álmából felkelve is” tudja az adott programban egy művelet elvégzését,
az egy amatőrnek néha megoldhatatlan probléma. Ilyenkor viszont egy örökké valóság,
ha nem kapunk azon nyomban segítséget a hibaelhárításhoz. Azonban hamar lehet
elégedett ügyfeleket „varázsolni” ilyenkor azzal, ha egy ilyen nagyon is
rutinos szaktudású (szak)Ember fogadja az ügyfél problémát felvető emailét,
telefonját vagy személyesen elmondott panaszát. Ahogy itt is láttuk meglehetős nyugalommal, pro-aktívan kérdezett vissza a szakember egy egészen gyors, „problémát feltáró” kérdéssel,
melynek megválaszolása még nem, de a kimondott és meghallott válasz végig
gondolása után, szinte biztos, hogy egyértelmű volt a hibaelhárítás módja az
ügyfél számára is.
A hiba nem az Ön készülékében van
Sokat számít – súlyától majdnem,
hogy függetlenül – az, hogy amikor egy problémánkkal, oda fordulunk valakihez, az megértő
legyen irányunkban. Valójában az érzelmi füllel való meghallás az empátia,
amellyel mindenki rendelkezik, csak az „érzelemhallás” nem mindenkinél elég
„érzékeny”.
Minden embernek feszültség esetén az a legfontosabb, hogy minél hamarább visszatérjen a nyugalma, a „lelki békéje”. Csakis akkor halljuk meg, és
hatnak ránk a szavak (és a jelentésük), ha az érzelmi szintünk közelít a normál
értékhez (ami természetesen mindenkinél más és más). Csak azután fogjuk fel a
szavak értelmét, ha „tiszta a tudatunk”, azonban ne felejtsük el, az érzelmek
érzéséhez nem kell a tudat, a hatás azonnali érzés.
Egy amerikai kutatás szerint az ügyfélkiszolgálás után a megkérdezett
ügyfelek 79 %-a legkellemesebb benyomásként arra emlékezett, hogy az ügyfélszolgálat képviselője foglalkozott felindultsága okával!
Azt gondolhatnánk, mi sem egyértelműbb feladat egy ügyfélszolgálat
esetében, mint hogy foglakozik az ügyfelek problémájával. Nos, éppen ezért
érdemes elgondolkodni azon, hogy akkor mégis
miért erre emlékezik ilyen sok ügyfél? Azért, mert a problémáktól mindenki
a lehető leggyorsabban akar megszabadulni, és hálásak vagyunk, ha ebben
segítségünkre van az, akihez ezért fordulunk! Hiába a technológia magas
szintű fejlettsége, az ügyfelek emberek, akik emberi bánásmódot akarnak kapni,
és, ha ezt megkapják, hűségükkel bőségesen meghálják!
Az ember az érzelmei nélkül elképzelhetetlen
Az érzelem minden emberi tevékenységben
jelen van, méghozzá minden helyzetben, minden embernél más-más szintű
erősséggel, fontossággal, megéléssel. Az érzelem a személyiség szubjektív
állapotát tükrözi ott és abban környezetben, amelyben éppen van, azokkal a
tárgyakkal, emberekkel, kapcsolatokkal, szituációkkal, amely éppen benne van,
amelyet éppen megél.
Érzelmek kísérik és szabályozzák
a társas kapcsolatainkat is, beállítódásunkat, irányultságunkat érzelmeik
vezérelnek abban, hogy mi az a tárgy, étel, ital, munka, kapcsolat, esemény,
lehetőség, ami örömmel tölt el bennünket és mi az, ami taszít, undorít vagy
csak kellemetlen. Természetesen mire egy
ember felnő, megtanulja az érzéseit érteni, uralni, jó esetben kifejezni, de
ugyanígy kellene megtanulnia mások érzéseit is érteni, tisztelni, és azokhoz az
írott és íratlan szabályok, szokások mentén alkalmazkodni.
Mindenkinek joga van a saját érzéseihez
Az érzelmek szubjektívek,
mindenkinek egyedi saját élményei vannak, melyek úgy keletkeznek benne, ahogyan
hatnak rá az események, amilyen annak a bizonyos dolognak, eseménynek a
jelentősége az adott ember számára.
Egy és ugyanazon jelenségnek,
cselekménynek más-más emberben igen eltérő érzelmi vetülete van, gondoljuk csak
el egy autó vásárlását. Annak az embernek, aki autókkal foglalkozik, egy autó
vásárlása önmaga számára nem jelent komoly szakmai kihívást, természetesen
boldog, elégedett, ha egy kiválasztott autó a tulajdonába kerül. Azonban, ha
olyasvalaki akar autót vásárolni magának, aki 15 éve vásárolta az első autóját,
annak hihetetlenül nagy esemény, ez a ritka és ennek megfelelően rendkívüli
alkalom. Izgatottsága biztos, hogy sokkal nagyobb, mint akinek egy autó
vásárlása 2-3 évente bekövetkező esemény.
A megismerés objektív folyamat, látok
egy tárgyat, megállapítom, hogy piros. De, ha azt mondom ez az autó nagyon szép,
ez az ítélet már szubjektív érzelmi mozzanatokat is magában rejt.
Az egyén esztétikai
élménye és a vele kapcsolatban kialakult érzelem nagymértékben szubjektív, attól a személytől függ, azt fejezi ki, hogy adott személyre az az autó milyen hatást gyakorol. Élményeink, érzelmeink kihatnak
egész szervezetünkre, és a legszorosabb kapcsolatban vannak idegrendszerünk
állapotával.
Az érzelmek sokszor „jelzik” szervezetünk reagálását, pl. a
vizsgadrukk mindenki számára ismert érzés, egy konfliktus főnökünkkel,
ügyfélként egy ügyintézővel is hagy fizikai nyomott is maga után. Azonkívül,
hogy esetleg megemelkedik a vérnyomásunk, hevesebben ver a szívünk, vagy
összeszorul a gyomrunk, még azzal is meg kell küzdenünk, hogy a feszültség
ellenére továbbra is koncentráljunk feladatunkra, végeznünk kell a munkánkat.
Persze lehet ezt másképpen is csinálni, de csak akkor, ha tudatosan használjuk
saját érzelmi eszköztárunkat.
Az érzelem maga a motiváció
Az érzelem motiváló, cselekvésre
késztető szerepe mindezekből alapvetően következik, hiszen az érzelmek a tudat
legfőbb irányítása alatt áll egész személyiségünk, minden cselekedetünk. Ahhoz,
hogy megvédjük magunkat a túlzott érzelmi megterheléstől, megpróbáljuk előre
„felvértezni” önmagunkat az előzetes tapasztalataink alapján. Például, ha
ügyfélszolgálaton dolgozunk, tudjuk, hogy jellemzően segítségért fordulnak
hozzánk ügyfeleink, természetesen a lehető legjobban felkészülünk szakmai téren,
és igyekszünk kedvesnek, segítőkésznek maradni minden esetben. Azonban
mindenki, aki emberekkel foglalkozik, a saját személyiségével dolgozik, amely
egy rendkívüli megterhelő érzelmi munka.
Nagyon nehéz rossz kedélyállapotban,
fáradtan, elgyötörve ügyfeleket kiszolgálni, a hívásokat fogadni, de mégis van,
akinek sikerül függetlenítenie magát saját érzelmi állapotától, és csak az
ügyfelekre koncentrálni, és van, akinek ez nem működik. Aki nem képes önmagára
vonatkozó „magánrészt” kivonni egy ügyfélkapcsolatból, az nem egy „rossz ember”,
csak nem alkalmas erre a munkára.
Azonban azok, akik kiválóan tudnak bánni az ügyfelekkel, jó lenne, ha észrevenné a vezetőjük azt, ha gyakrabban megbetegednek, vagy kevésbé lelkesen dolgoznak, többet panaszkodnak, vagy éppen kevesebbet beszélnek, vagy csak kevesebbet mosolyognak. Ha egy korábban aktív, lelkes munkatársnál ezeket a változásokat tapasztalja a vezetőjük, mindenképpen érdemes arra gondolni, hogy elérhette őket is a „kiégés”, megfáradtak munkájukban, szükségük lenne egy olyan tréningre, ahol beszélhetnek azokról az érzelmi és szellemi és fizikai terhelésről melyet megéltek adott időben.
Azonban azok, akik kiválóan tudnak bánni az ügyfelekkel, jó lenne, ha észrevenné a vezetőjük azt, ha gyakrabban megbetegednek, vagy kevésbé lelkesen dolgoznak, többet panaszkodnak, vagy éppen kevesebbet beszélnek, vagy csak kevesebbet mosolyognak. Ha egy korábban aktív, lelkes munkatársnál ezeket a változásokat tapasztalja a vezetőjük, mindenképpen érdemes arra gondolni, hogy elérhette őket is a „kiégés”, megfáradtak munkájukban, szükségük lenne egy olyan tréningre, ahol beszélhetnek azokról az érzelmi és szellemi és fizikai terhelésről melyet megéltek adott időben.
Ugyanakkor fontos,
hogy ez a rekreációs célú, ügyfélkapcsolati tréning ne csak a problémák „kibeszéléséről”
szóljon, hanem jó hangulatban, kötetlenül lehessen együtt munkatárs és főnök,
vagy ritkán látott kolléga. (Ma már senki sem téveszti össze a fejlesztő tréninget
a kötöttebb formájú oktatással, de jól álcázott „bulizással” sem.)
A tréningek még akkor is frissítőek,
megújító erejűek, ha azt egy átdolgozott hét utolsó napján tartjuk meg, még
akkor is, ha a helyszín "csak" az egy kicsit átrendezett tárgyaló, vagy a főnök irodája. A tréning alkalmak ilyen
esetekben nem hosszúak, 4 órás alkalom egy nagyobb szünettel bőven elegendő.
Azonban fontos az is, hogy a tréning résztvevői ne érezzék „valami hiányosságok”
pótlásának, hanem alapvetően olyan lehetőségnek, mely ahhoz kell, hogy együttes
munkával, együtt legyenek sikeresek a vállalati célkitűzések elérése közben is!
A következő hét első munkanapján visszatérve
a hétköznapokba, a tréningen megélt, megtapasztalt élmények pozitív hatását
mindenki megtapasztalja, és még az ügyfelek is. Nincs is ebben semmi ördöngösség,
olyan ez, mint egy aktív kikapcsolódás, energizáló, pozitív motivációt, erőt,
jó kedvet adó!
Ápolva és védve
Néha kicsit félelmetes abba
belegondolni, hogy mennyire nem törődünk saját magunk érzelmi feltöltésével, a
hétköznapokban végtelenségig kizsarolt lelkivilágunk, önbecsülésünk,
önértékelésünk rendszeres karbantartásával.
Mindenki, akinek autója van,
pontosan tudja, hogy adott kilométer megtétele után a motorolajat le kell
cserélni, mert „elfáradt”. Mi magunk is lecserélhetjük az olajat, de ez sok
kényelmetlenséggel jár, így biztonságosabb, gyorsabb, sokkal szakszerűbb, ha
azt szakértőre bízzuk. Egy laikus a leeresztett olaj és egy friss, tiszta olaj
láttán nem biztos, hogy meglátja azt a különbséget, ami mutatja az
elhasználódást. Azonban egy szakembernek, aki naponta ezzel foglalkozik, számára
az olaj minden jellemzője jól látható és pontosan tudja, hogy miért néz ki úgy,
ahogy kinéz.
Azt viszont minden autós tudja,
hogy ha nem cseréli le az olajat, amikor azt kell, akkor súlyosan károsodhat a
motor, és vele talán az egész autó tönkremehet. Így aztán napra pontosan
vezetjük a szervizkönyvbe mikor mit tettünk, cseréltünk, és amikor közeledünk a
kilométer mennyiség határához, gyorsan bejelentkezünk a szervizbe, hogy még
véletlenül se legyen baj az autónkkal.
Vajon akkor, miért nem tesszük
ugyanezt a tárgyaink mellett önmagunkkal, munkatársainkkal, alkalmazottjainkkal?
Miért nem fektetünk energiát arra, hogy időnként megálljunk egy kis
frissítésre, a „fáradt olaj leengedésére”, hogy utána továbbra is haladhassunk
előre, a megszokott színvonalon és lendülettel. (Persze ez a „leengedés” nem „átmosást”
jelent, hanem szakszerű foglalkozást, a megújítás, feltöltődés az együttműködés
a minőségi fejlődés érdekében.)
Egyedül nem megy
Ügyfélkapcsolati tréning módszerünk segítségével,
az ügyfelekkel foglalkozó munkatársak, középvezetők képesek lesznek arra, hogy
felismerjék és büszkék legyenek saját és társaik munkájára, annak vállalaton betöltött szerepére, fontosságára.
A minőségi ügyfélkapcsolatok érdekében a személyes
és a telefonos kommunikációs sajátosságairól, kifogáskezelésről, az
ügyfél-orientált ügyintézés, értékesítésről és ügyfélkiszolgálásról is szót
ejtünk, de leginkább a problémás eseteket dolgozzuk fel, keresünk egy jobb
megoldást, vagy éppen közkinccsé tesszük mások jól bevált taktikáit.
Az ügyfélkapcsolatok
hatékonyságának növelése érdekében tisztában lesz minden résztvevő a tréning
végére, hogy melyek azok a saját erősségei, amelyekre minden esetben építhet,
és azzal is tisztában lesz mindenki, hogy mi az a terület, ami megkopott,
milyen módszerrel lehet frissíteni, vagy éppen miben kell fejlődni. A résztvevők
egyénileg a munkavégzésükhöz leginkább megfelelő megoldásokat próbálják ki, de
nem éles helyzetben, hanem „csak maguk” között, így kockázat nélkül, de saját
élményük alapján érzékelik az új, közösségi és egyéni képességeket, készségeket
előhívó, felszabadító, javító, erősítő, energizáló hatását.
Nem szabad elfelejteni,
hogy ahol a munkatársak jól érzik magukat, ott az ügyfelek is büszkék arra,
hogy megbecsülik őket, és a legtöbb profitot azoktól az ügyfelektől kapjuk meg,
akik lojálisak cégünkhöz. (Tehát a címben feltett kérdésre immár pontosan
tudjuk a választ, csakis munkatársaink képességeinek fejlesztésével lehetünk
jobbak, mint a versenytársaink.)
A lojális ügyfelekhez a lojális,
kiegyensúlyozott, megbecsült munkatársakkal együtt vezet az út! Éppen ezért jó
lenne, ha egyre több szervezet számára a munkatársak ügyfélkapcsolati tréningen
való „újratöltése” legalább olyan fontos lenne, mint egy autó motorolajának
cseréje.
„Nem az a mester, aki
megtanít valamire, hanem aki megihleti a tanítványt, hogy legjobb tudását latba
vetve fölfedezze azt, amit már eddig is tudott.”
Paulo Coelho
Paulo Coelho
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése