ALITERA Telemarketing Tanfolyam vezetőknek |
A
hideg hívás script letöltők körében meghirdetett operátoroknak szóló
Telemarketing Tanfolyamunk kapcsán szóltunk arról is, hogy az igény felmérés
alapján indítunk egy vezetőknek szóló tanfolyamot is. (Az operátori tanfolyamról a visszajelzés itt olvasható)
Vezetőknek szóló telemarketing tanfolyamunkra 2013. április 04.
(csütörtök) került sor, immár hagyományosan
az irodánk helyszínén.
Telemarketing Tanfolyam helyszíne a Sárkány Centerben |
Lehetőségek a fáradtság leküzdéséhez |
Akarat átvitel = megfelel mindkét fél jogos igényének |
Érdekes, hogy a vezetők közül páran nem kívántak élni ezzel a lehetőséggel, mert úgy vélték, hogy mivel nem ők telefonálnak,
hanem „csak” vezetők, így „nem annyira lényeges”, hogy milyen a befolyásolási
képességük.
Örömmel tapasztaltuk, hogy a tanfolyam végén volt, aki megkérdezte,
hogy utólag azért kitöltheti-e a tesztet. (Természetesen igen, hiszen a célunk
a fejlesztés, a lehetőségek minél jobb felhasználásával, melyhez a tudatosság
az első lépés.)
Az első pillanatok a technika ellenőrzésekor |
· Az értékalapú ügyfélkezelés – minőségi ügyfélkapcsolat
A tanfolyamon résztvevő vezetők
többsége számára fontos része volt a vevőszerzés a
marketing mix elemeinek tükrében való újszerű áttekintése, beemelve az
ügyfélkapcsolati kommunikáció területeit. Természetesen a résztvevők számára
szakmájuk - és pozíciójuk - révén részben ismert területek is voltak, azonban
összességében a megközelítés mindenki számára újszerű és egyben összegző
volt.
Marketing koktél |
· Ügyfél-kommunikáció - ügyfélkapcsolati
csatornák
Az ügyfélkapcsolati csatornák átbeszélése nagyon lényeges volt, hiszen itt tértünk
ki arra, hogy milyen jellegű hívások vannak, és azoknak milyen sajátosságai
milyen kommunikációt, technikai hátteret és vezetői szemléletet követelnek meg.
Ügyfeleink "besorolása" |
A telefonos kommunikáció
sajátosságait mind elmélettel, mint gyakorlatokkal érzékeltettük.
A telefonos kapcsolat is személyes kapcsolat |
Szintén
érdekesség volt a számunkra a vezetők részéről a gyakorlati részben való
kismértékű részvételi hajlandóság.
Amikor egy Telemarketing Tanfolyamra készülünk – de vállalati tréning esetében is hasonlóan dolgozunk – a résztvevőkre szabjuk a feladatokat. Azaz olyan szerepjátékot írunk, olyan szituációs feladatokat készítünk, amelyek a pl. a tanfolyamra jelentkezők munkájához közel esnek, hasonlatosak, hogy könnyebb legyen majd az általánosságokat konkretizálni a munkájuk során.
Ebben az esetben is komplett telefonos forgatókönyveket készítettünk – szinte színházi szerepkönyvnek megfelelően, még hangulati, előadást segítő információk is voltak benne -, azaz szinte csak értően fel kellett olvasni ezeket a szerepeket.
Természetesen voltak jelentkezők,
akik a megmérettetés utáni nagyon „értékes” tárgyi jutalmak és édességek
hatására örömmel jelentkeztek másodszorra is, no és persze a mások is kedvet
kaptak, miután megtapasztalták, hogy „felsüléstől” nem kell tartaniuk.
Komolyan elgondolkodtató, hogy milyen pszichés állapotban, vezető képességek, készségek birtokában vannak azok a középvezetők, akik nem akarnak önmagukkal szembe nézni, és probléma számukra 15 ember előtt megszólalni, szerepet játszani.
A telefonos kommunikáció
A kommunikációs területen különös hangsúlyt fektettünk - vezetők esetében már nem a telefonos script írásra, hanem -, pl. az érdeklődés
felkeltés marketing lehetőségeire. Egy termék és/vagy szolgáltatás esetében
pedig arra helyeztük a hangsúlyt, hogy feltárjuk az jellemzőket, előnyöket és
vele együtt a felhasználó számára jelentkező hasznosságot.
Részletesen foglalkoztunk a kimenő
hívások megtervezésével, jellemzően marketing jellegűekkel.
A kimenő hívások hangvétele "a kérés". |
Kérdés volt az
értékesítés mikéntje, amelyet sokan telefonon képzelnek el. A telefonos értékesítés
ugyanúgy célcsoport és termékfüggő, azaz a kereslet-kínálat határozza meg, de
van egy nagyon fontos dolog, amit nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Hideg
hívással bizalmat nem lehet kiépíteni, „megszerezni” olyan szinten (sem), hogy
a másik fél elfelejtse saját érdekét képviselni. Az eladás ebben az esetben
agresszor, erőszaktevés és a másik fél reakciója ennek megfelelő lesz. Lehet
vele szembe menni, csak az a kérdés, hogy ez kinek éri meg.
· A vezetés sajátosságai
A Call Center vezetés
sajátosságai értelemszerűen nagyon fontos témakör volt a vezetői tanfolyamon.
A kiválasztás, a „jó operátor”
megtalálása igen kulcsfontosságú minden vezető számára, úgy tűnik ma ezzel szinte minden Call Center vezető küzd.
Igen
különböző képességekre, kvalitásokra van szükség a különböző telefonos
területeken.
- Az ügyfélszolgálat szóban benne van a „szolgálat”, itt értelemszerűen sokkal inkább empatikus, segítőkész, ügyfélcentrikus kommunikációra van szükség, hiszen az ügyfél mindennemű problémájának gyors és hatékony megoldása a cég elemi érdeke.
- A telemarketingben is ügyfélcentrikusnak kell lenni, de itt annak érdekében kell zajlani a kommunikációnak, hogy a megszólított partnert kommunikációra "bírjuk", hogy a kitűzött hívás célt elérjük, ehhez pedig proaktívnak is kell lenni.
Mindamellett a céghez fűződő lojalitás foka az adott telemarketinges munkatársnak semmivel sem kisebb, mint az ügyfélszolgálatot ellátó kollégának. Mindezek mellett a szolgáltatási színvonal, vagy a hívás mennyiségi és eredményességi mutatóknak
is meg kell felelni és a motivációs rendszerben mindenképpen tükrözni kell az
elvárásokat, és persze az ezt teljesítők jutalmazását is.
ALITERA Call Center megtekintése, próbahívás lehetősége
a rendszerből
Számunkra azonban igen nagy
meglepetést okozott, hogy a jelen lévő vezetők munkájuk során egyike sem
használ Call Center rendszert, hanem pl. mobil telefonról telefonálnak, a mobil
telefon saját fülhallgatójával.
(El lehet képzelni, hogy milyen az áthallás, ha
2-3 férfi és nő erőteljesen beszél egymás közelében. Valójában sajnos sokan kapunk ilyen minőségű hívásokat nem ritkán pl. tőzsdei milliós pénzmozgás figyelésére. (Egyszerűen nem is értjük, hogy mit várnak ettől a potenciális ügyfelet leminősítő kommunikációtól egyes Megbízók.) Nem lehet
kérdés senki számára, hogy azonnali ügyfélvesztésessel jár ez a "minőség", pedig még csak meg
sem szólaltak szegény munkatársak, csak az „áthallás” „beszélt” helyettük.)
Korábban azt a meghatározást használtam – úgy 6-7 évvel ezelőtt -, a magyarországi kis-középvállalkozások Call Center szóhasználata mögötti fogalomra, hogy aki azt mondja, hogy van „Call Centere”, az rendszerint azt érti alatta, hogy kettőnél több telefon van egy szobában. Úgy tűnik nem avult el a fogalommeghatározásom 2013-ban sem, és ez alapvetően nagyon szomorú tény.
A résztvevők igen nagy
lelkesedéssel fogadták, hogy az ALITERA Call Centerében
telefonálhattak kedves ismerősüknek, és a rögzített beszélgetés felvételének
linkjét a beszélgetés lezárásával együtt saját maguknak akár el is küldhették, így
később bármikor meghallgathatták azt. (Mindenki elküldte magának, és a visszajelzések alapján sokszor vissza is hallgatták többed magukkal.)
A Call Center = menedzselt egység, de nem önmagában |
Visszajelzés – értékelés
A Telemarketing Tanfolyam Vezetőknek a név nélkül kitöltött értékelések alapján 8, 37 értékelést kapott, a
10-es skálán, amely igen jónak mondható.
ALITERA Telemarketing Tanfolyam Vezetőknek - 2013.04.04. értékelése |
- Örömünkre szolgált, hogy az időjárási viszonyokat sikerült a teremben kompenzálni, és a fűtés immár megfelelően működött, így a külső körülmények 8, 38 értékelése igazán jól esett.
- A tanfolyam szakmai tartalom értékelése igen fontos volt számunkra, hiszen annak fényében, hogy nehéz volt aktivitásra bírni a résztvevőket, a kapott 8,05 értékelés is igen jónak mondható.
- A téma újszerűség kapott a legkevesebb értéket – 7, 75 -, amely kicsit megnyugtató is, úgy tűnik a többi képzésen is érvényesek a marketing alaptörvényszerűségek alkalmazása.
- Azonban a tanfolyam hasznosság 8,13 értékelése egyértelműen azt bizonyítja, hogy az emberi kommunikáció általunk közvetített megközelítése használható értéket adott a résztvevőknek.
- A tanfolyam vezető átlagos értékelés 9, 29 számunkra azt mutatta meg, hogy érdemes az emberekkel jól foglalkozni, motiválni egy tanfolyamon belül (is).
Néhány a szubjektív kiegészítések
közül
Ami a legjobban tetszett:
- Maximálisan elégedett vagyok! A szituációs gyakorlatok nagyon hasznosak voltak.
- Konkrét tippek, fogások módszerek.
- Új ismeretek, lehetőségek megismerése.
- A közvetlenség, figyelemfelkeltés.
- A tanfolyamvezető intonációja, stílusa!
Ami a legkevésbé tetszett:
- Igazából erre egy hét kellene bővebben, részletesebben, de ez nem a "nem tetszett" kategória.
- Túl sok alap marketing, amiket már ismertem.
Egy kis plusz
Minden résztvevő munkafüzetet is
kapott, de ez inkább szakmai háttéranyag - amely közel 30 oldalon - fontos, a
hétköznapi munkát támogató információkkal egészítette ki a tanfolyamon
hallottakat és a kipróbált, „igazi” Call Centerben történt telefonhívás,
beszélgetés élményét.
Tanfolyami munkafüzet vezetőknek |
Köszönjük ezúttal is
minden résztvevőnek a jelenlétet,
és természetesen lesz folytatás!
és természetesen lesz folytatás!
„Ha valakiből
bizonyos tulajdonságot akarsz kihozni, tégy úgy, mintha az a bizonyos elérendő
tulajdonság máris jelleme egyik alapvető vonása volna.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése